Viitori liceeni care își doresc să fie admişi în cadrul claselor bilingve, cu profil sportiv sau vocaţionale, s-au văzut cu planurile date peste cap de calendarul de susținere a probelor care le permite accesul la aceste specializări.
Vorbim despre elevi care doresc să susțină testarea atât la o limbă modernă (pentru admiterea în cadrul claselor bilingve), dar vor totodată să-și încerce norocul și la probele aptitudinale, care le-ar rezerva un loc la Liceul cu Program Sportiv (LPS), de exemplu.
Misiune aproape imposibilă, de vreme ce parte dintre aceste probe se suprapun, calendarul gândit nepermițându-le să susțină testările dorite.
Să luăm un exemplu concret al unui elev de clasa a VIII-a, care a relatat reporterilor Monitorul de Suceava că își dorește să susțină proba la limba engleză (pentru clasele bilingve) și proba la handbal de la Liceul cu Program Sportiv.
Calendarul nu-i oferă posibilitatea aceasta, pentru că cele două probe sunt programate în aceeași zi, 21 mai, la ore apropiate.
Engleza și handbalul sunt cele două mari pasiuni ale tânărului, astfel că acesta vrea să-și asigure un loc la una dintre cele două specializări. Pentru a-și mări șansele de a fi admis acolo unde își dorește, adolescentul vrea să susțină ambele testări, ceea ce i-ar conferi un confort și o siguranță în cazul în care promovează doar una dintre probe.
Însă calendarul pare să nu fi fost realizat în favoarea și în sprijinul dorințelor elevilor, ci mai degrabă mecanic, rigid, fără o colaborare a instituțiilor implicate.
Metodologia elaborată de Ministerul Educației prevede ca probele de aptitudini și de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă să se desfășoare între 21 și 24 mai.
Ulterior, Inspectoratul Școlar Suceava și colegiile vizate (LPS, Colegiul de Artă, Colegiul „Mihai Eminescu”, Seminarul Teologic Ortodox) au stabilit calendarul detaliat al probelor, zilele și orele de desfășurare, fără a ține cont însă că o parte se suprapun.
Pentru situațiile ca cea expusă mai sus, directorul LPS Suceava, prof. Ciprian Anton, a menționat că știe de astfel de cazuri și va prelungi programul zilelor în care vor fi susținute aceste probe. Mai mult, în ziua de 24 mai va permite testarea celor care nu au reușit să susțină probele în celelalte zile, din motive întemeiate.
Pentru alte situații de gen, fiecare elev va trebui să se descurce, fie să solicite susținerea probelor mai târziu/ mai devreme sau va trebui să aleagă doar o singură testare.
Probele susţinute în perioada următoare vizează materiile: limbă engleză, franceză, germană, maternă polonă, maternă ucraineană, sport, muzică, artistic, patrimoniu cultural, teologie şi pedagogie.