Un sat întreg își strigă nemulțumirea vizavi de faptul că, la câteva sute de metri de case, o balastieră, care a primit autorizație de funcționare de circa o lună de zile, le-a stricat toată liniștea. Este vorba de satul Cotu Dobei, din comuna Fântânele, acolo unde oamenii au ajuns la limita răbdării. Mai mult, ei îl acuză pe primar că nu îi ajută și nici nu o va face dintr-un motiv uluitor: din Cotu Dobei vin prea puține voturi la alegeri. ”Ne-a și spus că nu îl interesează, că pentru 100 de voturi de aici nu are rost să își bată capul. Păi asta e atitudine?”, s-au întrebat oamenii din Cotu Dobei cu care am vorbit în cursul zilei de sâmbătă.
Aceștia au spus că drumul și așa impracticabil a fost stricat cu totul de camioanele de mare tonaj care transportă balast din noul perimetru aflat în lunca râului Suceava.
”Dacă plouă, e o mizerie și un noroi de nedescris. Dacă e soare și uscat, se ridică praful și se așază peste tot. Nu poți sta nici măcar cu un geam deschis. Plus că toți pereții de la case crapă, de la mașinile care merg supraîncărcate. Și se cară și ziua, mai ales după ora 16:00, și noaptea, asta ca să nu fie prinși cu tonaj prea mare”, a povestit un alt localnic.
Potrivit unui bărbat care lucrează ca șofer pe camion, din balastieră spre locul de depozitare a agregatelor se merge cu o încărcătură de 50-60 de tone, în loc de 30 de tone, cum ar fi normal.
Bătrânii spun că imediat după ce a început exploatarea de balast, păsările și peștii care erau în apele râului Suceava au dispărut din zonă. Mai mult, nivelul pânzei freatice a scăzut, iar acum, pentru a avea apă de băut, trebuie să sape alte fântâni, ceea ce înseamnă bani pe care ei nu îi au și trebuie să se împrumute.
Localnicii din Cotu Dobei spun că prin contractul parafat de Primăria Fântânele, prin semnătura primarului, firma care exploatează balast are obligația de a menține integritatea drumului și de a balasta denivelările apărute în drum. De asemenea, are obligația de a stropi drumul pentru a evita degajarea prafului în atmosferă. O altă obligație este aceea de a respecta tonajul. Toate aceste obligații sunt asumate pentru circulația vehiculelor de mare tonaj pe toate drumurile din comună în perioada 2023-2025.
I-am întrebat pe oamenii din Cotu Dobei dacă aceste obligații sunt respectate, la care răspunsul unanim a fost: ”Nu!!!”.
În plus, firma care se ocupă ce exploatarea agregatelor minerale din zona Cotu Dobei trebuie să achite la bugetul local o anumită sumă de bani, 200.000 de lei (două miliarde de lei vechi).
”Dacă tot se dau acești bani, de ce nu se întreține drumul? Sunt numai gropi peste tot, îți sar dinții din gură când mergi cu mașina pe el. Dar ce să mai spunem, că ne-a promis și acum câțiva ani că va asfalta drumul și acum nu trimite nici măcar un greder pentru a-l nivela. Își aduce aminte (n.a. – primarul) de noi doar când vine campania electorală”, au mai spus sătenii din Cotu Dobei.
Una dintre localnice a povestit că săptămâna trecută a fost la Primăria Fântânele pentru a cere explicații despre ce se petrece și a fost scoasă efectiv afară din birou de către primar.
Cotu Dobei pare un sat uitat de autorități, iar concluzia amară a tras-o o femeie: ”Nu te poți încălța cu un pantof sau cu o sanda, că se jupesc tot. Trebuie să mergi doar cu adidași, așa, ca un prost”.