Educația minții și a inimii este o preocupare veche a comunităților interesate de investiția în viitor, iar proiectul EduCardia promovat de Universitatea ”Ștefan cel Mare” Suceava (USV) își propune să răspundă acestei nevoi prin crearea de instrumente ușor de utilizat de către profesori. Cercetările au arătat că realizarea unor activități de educație emoțională de către profesori conduce la o mai bună eficiență a învățării, astfel că rezultatele EduCardia pot oferi aceste mijloace imediate, care să-i ajute pe profesori să devină facilitatori ai optimizării socio-emoționale în rândul elevilor.
Pentru aprofundarea acestui mod inedit de învățare, universitatea suceveană a găzduit, în perioada 20-21 martie, cea de-a patra întâlnire a acestui proiect internațional EduCardia. Acest proiect de educație școlară Erasmus+ urmărește să ofere școlilor instrumente valoroase de evaluare, creștere și dezvoltare a abilităților socio-emoționale ale elevilor. La întâlnire au mai participat reprezentanți ai partenerilor din proiect, precum Universitatea Tehnică din Atena, Grecia, Institutul de Științe ale Educației din Cipru, Universitatea Barcelona și Rețeaua de Educație Emoțională și Stare de Bine (RIEEB) din Spania.
- Implementare proiect cu elevi și profesori din peste 100 de școli
Pentru implementarea acestui proiect, Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava a stabilit parteneriate și acorduri cu multe școli, în derularea activităților de validare a metodologiei EduCardia fiind implicate 108 școli și 395 de clase, coordonate de tot atâția profesori. Profesorii au urmat un curs de formare pentru a înțelege filosofia și modelul propus de EduCardia, pentru a identifica strategii didactice specifice facilitării învățării socio-emoționale în contexte experimentale, precum și pentru a întări propriile abilități și competențe profesionale. Pasul următor formării s-a constituit într-o amplă etapă de evaluare a competențelor socio-emoționale ale elevilor și grupurilor de elevi, iar pe baza rezultatelor, profesorii au putut diagnostica nevoile de dezvoltare și optimizare.
Proiectul pune la dispoziţia profesorilor o platformă digitală care conține activități didactice, proiectate pentru a fi transferate în practica pedagogică a fiecărui cadru didactic. Procesul de monitorizare a evidențiat cum profesorii participanți au remarcat faptul că elevii au fost încântați de fișele de lucru și au participat cu entuziasm, iar abilitățile socio-emoționale s-au îmbunătățit vizibil, la întâlnire fiind discutate modalități de intervenție ulterioară, precum și propuneri de asigurare a sustenabilității.
Colectivul USV este recunoscător tuturor profesorilor, elevilor și părinților acestora, care pe măsură ce se bucură de autocunoaștere și învățare prin implicarea în derularea activităților EduCardia, contribuie la dezvoltarea unor practici educaționale inovative, bazate pe dovezi obținute în urma studiilor de validare prin experiment psihopedagogic. Coordonatorul proiectului la nivelul USV este conf. univ. dr. Aurora Adina Colomeischi, iar informații pot fi accesate pe https://educardia.eu/