Trenurile cu rangul de InterCity (IC) au fost reintroduse în România de mai bine de un an de zile, iar cele mai multe voci le contestă pe argumentul că acestea au tarife mai mari deși ca timpi de mers diferențele sunt foarte mici față de trenurile InterRegio (IR), cele cu care românii s-au obișnuit în ultimii ani de zile pentru parcurgerea de distanțe medii și lungi pe calea ferată.
Un răspuns transmis de cabinetul ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, la o interpelare a unui deputat AUR încearcă să contrazică această percepție destul de răspândită.
Ce atrage cel mai mult atenția este un clasament al vitezelor medii pe rutele unde sunt trenuri IC.
Astfel, pe magistrala 500, din Capitală spre Suceava, magistrală care se termină la Vicșani, la frontiera cu Ucraina, viteza media este de 85,81 de km/h. Doar pe magistrala București – Constanța viteza medie este mai mare.
Așadar, raportat la cum se circulă în România pe calea ferată, pe magistrala spre Suceava vitezele sunt destul de mult peste medie.
Evident, depinde la ce ne raportăm.
Erau vremuri nu chiar îndepărtate în care trenurile IC Suceava-București făceau sub 5 ore.
Trebuie subliniat și că viteza medie de pe magistrala 500 este mult ridicată de porțiunea Adjud-Bacău-Suceava, unde linia a fost bine întreținută și unde se circulă mult mai bine decât pe zona Focșani-Buzău.
Acum, trenul IC 551 București-Suceava are un timp de parcurs de 6 ore, în timp ce perechea IC 552 Suceava-București Nord parcurge distanța în 6 ore și 13 minute.
Față de trenurile IR Suceava-București, mai ieftine, diferențele de timp sunt în medie de 10-15 minute. Există și o diferență maximă de 25 de minute între trenul IC și un tren IR, care preia pe traseu mai multe grupe de vagoane din Botoșani sau Piatra Neamț.
În general, diferențele nu sunt legate de viteză, ci de faptul că trenurile IC au ceva mai puține opriri.
Ministrul Transporturilor nu vede diferența de preț o problemă atât de serioasă:
„La această dată, pe distanța cea mai lungă, Arad – București, diferența de tarif este de aproximativ 19 lei/sens, sumă care nu poate descuraja traficul feroviar”, se mai arată în răspunsul de la cabinetul ministrului.
Poate singurul atu incontestabil al acestor trenuri IC este că au vagoane noi, nu lipsește clasa I și există și serviciu de alimentație publică (un mini-bar).
„Compunerea trenurilor IC este asigurată cu un număr de peste 40 vagoane de călători (vagoane clasa I, vagoane clasa a II-a și vagoane clasa a II-a cu spațiu destinat serviciului de alimentație publică).
Toate vagoanele sunt modernizate și au dotări la nivelul standardelor actuale, cu instalație de climatizare, toalete ecologice, uși de acces și intermediare semiautomate, prize electrice pentru încărcare telefon mobil sau laptop, instalație de sonorizare, afişaj digital, rastel pentru bagaje voluminoase în fiecare capăt al salonului”, a mai transmis ministrul.
„Pe măsură ce lucrările de reabilitare a infrastructurii vor fi finalizate, vitezele de circulație vor crește”, a încheiat optimist ministrul Transporturilor.