Strategia de turism promovată de Consiliul Județean Suceava a readus în discursul public teme abordate de PSD și PNL în campaniile electorale trecute. Miercuri, în ședința deliberativului județean, la dezbaterea proiectului de participare a județului Suceava la Târgul Internațional de Turism „BIT” (4-6 februarie, Milano), Târgul Internațional de Turism „Tourism&Travel Expo” (15-18 februarie, Chișinău), Târgul de Turism al României (15-18 februarie, la Romexpo, București), Târgul Internațional de Turism „Ferien Messe” (14-17 martie, Viena) și la Târgul Internațional de Turism „Tour&Travel Warsaw” (21-23 noiembrie, Varșovia), președintele CJ, Gheorghe Flutur, a motivat interesul pentru aceste evenimente prin aceea că din aceste țări au venit cei mai mulți turiști în județ.
Consilierul județean PSD Cezar Ioja i-a tăiat elanul liberalului Flutur spunând că „în ciuda declarațiilor optimiste, triumfaliste”, în 2023 județul Suceava nu a reușit să atingă pragul din 2019 la numărul de sosiri și înnoptări ale turiștilor. „La turiști străini, la sosiri Suceava este pe locul 6-7 pe țară, la ponderea turiștilor străini suntem pe locul 18 pe țară, deci stăm foarte, foarte slab. V-aș propune să vă gândiți și la schimbarea de strategie pentru că, în opinia mea, cu programele pe care noi le promovăm, cu joaca pe toloacă, cu nuntă și cu tot felul de abordări de genul acesta se pare că turiștii nu vin atâția cât ar trebui. Dacă o să aveți disponibilitatea, o să vă propunem și noi alt mod de abordare”, a afirmat consilierul Ioja.
Gheorghe Flutur a recepționat imediat înțepătura cu „joaca pe toloacă” și a răspuns că turiștii nu vin în Bucovina pentru „a sta undeva și a bea whisky cu borcanul”, aceasta fiind una dintre temele campaniei pentru președinția Consiliului Județean din 2008. Atunci Flutur spunea că pesediștii stau la conacul fostei nomenclaturi comuniste, la Călinești, și „beau whisky cu borcanul”.
„Apreciez grija și interesul pentru aceste lucruri de dezvoltare a turismului, dar ar trebui să ținem puțin seama și de zona unde suntem, pentru că suntem totuși în proximitatea războiului. Am analizat și noi de ce turiștii străini aleg zonele care sunt mai departe de teatrele de operație. Ce vă contrazice, ca ironie subtilă pe care o băgați acolo, e că turismul tradițional și autentic este cap de listă. Nu turismul de a sta undeva și a bea whisky cu borcanul, ci turismul tradițional. Așa că vom continua turismul tradițional”, a afirmat Gheorghe Flutur.
- Participarea la târguri a fost votată în unanimitate de consilierii județeni
Acesta a mai spus că va continua promovarea Sucevei și Bucovinei în Israel pentru că „israelienii acum ne caută”, „suntem în contacte avansate cu ei” și Muzeul Holocaustului de la Siret, care va fi inaugurat în această primăvară, va fi un punct de atracție, precum și promovarea în diaspora. „Încercăm acum, în prima parte a acestui an, acțiuni în diaspora, de promovare a Bucovinei. Nu o să luăm toloaca cu noi, dar ne vom duce cu produse tradiționale acolo, ca să chemăm și din Italia și din Londra turiști care să viziteze Bucovina”, a spus Flutur.
La final, proiectul de participare la târgurile de turism menționate a fost votat în unanimitate, de toți cei 37 de consilieri prezenți.
Italia, Austria, Republica Moldova și Polonia se situează pe primele șase poziții în clasamentul țărilor din care județul Suceava înregistrează turiști. Pentru Italia un factor important îl constituie zborurile directe operate de pe Aeroportul Internațional „Ştefan cel Mare” către această țară.
Republica Moldova este pe locul 5 în clasamentul țărilor care trimit turiști spre destinația turistică Bucovina. Pentru Polonia se ține cont de faptul că una dintre cele mai importante comunități din Bucovina este cea a polonezilor. Participarea la Târgul Internațional de Turism „Ferien Messe” este o participare de tradiție pentru Consiliul Județean Suceava, prima participare a Bucovinei la această manifestare fiind în anul 2010. Piața austriacă este una importantă datorită legăturilor culturale și economice stabilite de-a lungul timpului, iar participarea la Târgul de Turism al României are ca obiectiv atât menținerea poziției județului Suceava între primele 8 județe receptoare de turiști români la nivel național, cât și creșterea interesului acestora pentru destinația turistică Bucovina. Suma alocată pentru deplasarea delegațiilor sucevene la aceste târguri este de 123.472 de lei.