Comunicarea empatică poate fi definită drept acel mod de a asculta cu intenția sinceră de a înțelege „harta” celuilalt, modul său de a vedea realitatea, felul în care se simte în legătură cu lucrurile asupra cărora comunică, valorile și atitudinea sa. Ea fost inițial dezvoltată ca o unealtă pentru a ajuta cuplurile să-și consolideze intimitatea și să-și rezolve conflictele, dar și-a croit apoi drumul către coridoarele spitalelor și ale unităților ce acordă îngrijire, unde medicii și asistentele o folosesc pentru a-și îmbunătăți interacțiunea cu pacienții și colegii.
În prezent, ea este utilizată pe scară largă în toate domeniile. Ea reduce, în primul rând, stresul la locul de muncă, ce compromite productivitatea și, în cele din urmă, duce la epuizare; s-a dovedit, de asemenea, că este deosebit de eficientă pentru a construi echipe de lucru mai unite, pentru a îmbunătăți comunicarea între managementul de top și cel intermediar și pentru a face mai performantă relația cu clienții, rezultând în vânzări sporite și parteneri loiali.
În relațiile personale, abilitățile slabe de comunicare și ascultare sunt cauzele principale ale disputelor și divorțurilor. În mediul de afaceri, asemenea slăbiciuni pot împinge o companie către faliment. Astfel, orice strategie care poate învăța o persoană să vorbească pe scurt, clar, calm, cu bunătate și sinceritate va crește stabilitatea interpersonală la locul de muncă și acasă. Din acest motiv, comunicarea empatică a fost inclusă într-un modul de pregătire din cadrul programului Executive MBA la Universitatea Loyola Marymount din Los Angeles. Ea sporește performanța în cadrul echipelor de lucru și dezvoltarea unor valori responsabile social pentru lumea corporatistă și ajută la scăderea nivelului de stres generat de cererile și așteptările extraordinare ale studenților, care sunt în același timp managerii unei afaceri de succes.
Comunicarea empatică oferă o manieră de pregătire eficientă din punct de vedere al costurilor, pentru a putea instrui persoanele să comunice mai eficient și profesionist, cultivând în același timp un grad înalt de deschidere, încredere și relaționare interpersonală. Ca societate, am devenit dependenți de cuvinte, fără să fim conștienți că ele joacă doar parțial un rol în procesul întreg de comunicare în mediul de afaceri. Este mai importantă abilitatea emițătorului de a transmite un mesaj ascuns, o intenție și capacitatea receptorului de a deduce care este mesajul. Aceste mesaje nonverbale sunt încărcate cu sentimente, atitudini și valori sugerate. Strategiile incluse în comunicarea empatică ajută studenții, managerii și executivii din domeniul afacerilor să recunoască și să dezvolte aceste semnale nonverbale esențiale.
Comunicarea empatică pune în egală măsură accentul pe ascultare și pe vorbire. Ascultarea conștientă ne cere să ne antrenăm mințile ocupate să rămână concentrate nu doar pe ceea ce spune altă persoană, dar și pe indicatorii non-verbali care se reflectă în vocea sa, pe fața sa și prin limbajul corpului său. Ascultarea profundă întrerupe și discursul interior care este produs constant de centrii de limbaj ai creierului. Atunci când învățăm să ne distanțăm și să observăm de la distanță această minte vorbăreață, se creează un nou fel de tăcere. Acest lucru ne permite să acordăm mai multă atenție lucrurilor pe care le spune cealaltă persoană și ne sporește capacitatea să intuim ce simte partenerul de conversație, inclusiv indiciile subtile de onestitate și înșelăciune care sunt reflectate de microexpresiile feței.
După cum arată cercetările recente bazate pe scanarea creierului, cu cât ascultăm mai în profunzime, cu atât creierul nostru va oglindi mai mult activitatea din creierul celeilalte persoane. Acesta este motivul pentru care putem să înțelegem cu adevărat altă persoană și să empatizăm cu bucuriile sau tristețile ei.
Creierul uman are nevoie de o cantitate enormă de energie pentru a funcționa și este nevoie de și mai multă energie pentru a clădi noi circuite neurale care să schimbe felul în care vorbim de obicei cu ceilalți. De fapt, fiecare schimbare pe care o facem în stilul nostru de viață este percepută de creier ca un eveniment stresant, motiv pentru care comunicarea empatică dedică o atenție specială strategiilor care scad nivelul stresului.
Psiholog Mihai Moisoiu