Un articol publicat de clubferoviar.ro arată că CFR Călători a înregistrat o creștere cu aproximativ 5% a numărului de călători transportați în 2023, față de 2022.
CFR Călători a asigurat zilnic, în anul 2023, în medie, circulația a aproximativ 1.110 trenuri.
În anul 2023, volumul serviciilor oferite (trenuri circulate medie/zi) a înregistrat o creștere cu 4,7% față de anul 2022. Numărul călătorilor transportaţi în anul 2023 a crescut cu aproximativ 5% faţă de anul 2022, iar parcursul călătorilor (exprimat în călători/km), în anul 2023 a fost cu 5,8% mai mare decât în anul 2022.
Materialul rulant al companiei este vechi şi este insuficient pentru cererea actuală de piaţă, fiind necesare în plus aproximativ 800 de vagoane și 250 de rame electrice, arată sursa citată.
Plecând de la aceste realități clare putem constata un paradox privind transportul pe calea ferată în România.
Numărul celor dispuși să călătorească mai des sau mai rar cu trenul este în creștere, în orașele mari fiind chiar un trend privind acest transport ecologic, în drum spre munte sau litoral, de exemplu.
Mulți sunt cei care se întreabă de ce compania CFR Călători nu vine cu oferte mai avantajoase de preț pentru publicul activ, de vârstă medie (care nu are reduceri sau gratuități precum pensionarii, elevii sau studenții), așa cum se întâmplă în țări din Europa unde s-au înregistrat creșteri explozive ale utilizării trenurilor (Germania de exemplu).
Pentru că trăim în România, la noi marea problemă este că dacă mâine, să zicem, 10% din oamenii care utilizează doar mașina ar apela la tren, CFR Călători nu ar avea cu ce să transporte surplusul de oameni, cel puțin în perioadele cu trafic ridicat, la fiecare sfârșit de săptămână, în minivacanțe, de sărbători etc.
Prin urmare, nu se dorește la modul real, pe termen scurt, o creștere masivă a numărului de călători, așa că nici nu se promovează reduceri substanțiale la tariful standard.
Asta se vede evident și la multe trenuri cu plecare din Suceava sau care sosesc în Suceava, arhipline, cu călători în picioare.
Singura achiziție majoră a CFR Călători este reprezentată de cele 37 de trenuri noi tip rame electrice produse în Polonia, deja contractate, care evident că nu vor schimba decât în mică parte garniturile de tren din România. În plus, specialiștii spun că aceste trenuri vor fi disponibile efectiv, toate, undeva în 2-3 ani.
Timid, foarte timid, se vor mai deschide și sectoare modernizate de cale ferată (Sighișoara-Arad sau București-Giurgiu), dar departe de ritmul la care ar fi trebuit să se ajungă comparativ măcar cu țări vecine României, nu din cele mai dezvoltate din Europa.