Numărul persoanelor care se prezintă la Urgențe pentru probleme medicale minore este în creștere și contribuie la creșterea timpilor de așteptare și la supraaglomerarea acestui serviciu, cu consecințe negative atât pentru pacienți, cât și pentru personalul medical. Conform unui comunicat de presă transmis luni de purtătorul de cuvânt al Spitalului Clinic de Urgență „Sf. Ioan cel Nou” din Suceava, dr. Dan Teodorovici, în perioada sărbătorilor de iarnă Unitatea de Primire a Urgențelor a fost supraaglomerată, înregistrându-se între 300 și 350 de prezentări pe zi. În primele 8 zile ale acestui an în UPU au fost consultați 2.136 de pacienți, din care au necesitat internare doar 544. Dr. Teodorovici a subliniat că restul cazurilor puteau fi rezolvate la centrele de permanență sau temporizate până la redeschiderea cabinetelor medicilor de familie sau ambulatoriilor.
La aglomerația din UPU Suceava au mai contribuit, potrivit doctorului Dan Teodorovici, și alți factori, precum deficitul de medici urgentiști; faptul că unele spitale municipale și orășenești din județ au permis plecarea în concediu a tuturor medicilor dintr-o secție, ceea ce a dus la închiderea acesteia și dirijarea pacienților către spitalul județean; neutilizarea de către pacienți a serviciului de consultații la domiciliu efectuate de Serviciul de Ambulanță Suceava și a centrelor medicale de permanență; prelungirea concediilor unor medici de familie sau ale medicilor care lucrează în ambulatoriu.
- Codurile de culori acordate pentru diverse afecțiuni
Gravitatea cazurilor care se prezintă în UPU este înregistrată după un cod de culori, iar analiza acestuia pentru perioada 1-8 ianuarie a.c. arată că, din numărul total de pacienți care au fost în aceste zile la Urgență la Spitalul Clinic din Suceava, 394 au fost cu cod albastru și alb, adică non-urgențe. 214 pacienți au fost cu cod albastru, adică aveau febră fără alte simptome de severitate, tuse, diaree, erupții cutanate care nu sunt cuprinse în sfera alergiilor severe, amigdalită, probleme urinare sau respiratorii care nu reprezintă urgențe. Alți 180 de pacienți au fost cu cod alb, care nu necesită asistență medicală de urgență (cazuri sociale fără acuze clinice, pacienți care doresc consultații de medicina muncii sau rețete medicale, schimbări de pansament, vaccinări etc.).
Doar patru pacienți au fost de cod roșu, adică urgențe în care sunt puse în pericol funcțiile vitale ale pacienților - stop cardio-respirator, supradozaj medicamentos, insuficienţă respiratorie gravă, stare de comă, pacienți care necesită intervenție chirurgicală imediată sau resuscitare și pentru care orice secundă contează.
Pacienți înregistrați cu cod galben au fost 87, adică persoane cu urgențe medico-chirurgicale care se pot agrava dacă nu se intervine prompt: politraumatisme, plăgi abdominale cu hemoragie fără semne de șoc, accident vascular cerebral, criză de astm prelungită, deshidratare prin vărsături în cantitate mare, vărsături, diaree, imposibilitatea de a mânca, fracturi deschise, intoxicații cu comă persistentă, hipotermie severă etc.
Cei mai mulți pacienți care s-au prezentat la UPU Suceava în perioada 1-8 ianuarie a.c. au fost înregistrați cu cod verde, 1.651 de pacienți.
Codul verde reprezintă nivel urgent și poate însemna preluare în cel mult 60 de minute, pentru că datele preliminare nu arată afecțiuni care pot pune viața în pericol în perioada imediat următoare. Aici sunt incluse toate urgențele care implică dureri fără substrat critic, valori tensionale mari, dar fără risc de edem pulmonar sau hemoragie cerebrală, infecții, inflamații diverse.
Dr. Teodorovici a afirmat că, dintre cei 2.136 de pacienți care au fost la UPU, 1.408 au venit cu mijloace proprii.
„În continuare facem tot ce putem pentru a ajuta toți pacienții care se prezintă în serviciul de Urgență, dar din păcate cu timpi de așteptare mai mari. Sperăm ca o dată ce medicii de familie și cei din ambulatoriu își vor relua activitatea, numărul de prezentări pentru non-urgențe să scadă”, a mai spus purtătorul de cuvânt al Spitalului Clinic de Urgență Suceava.