În scandalul legat de accidentele și tamponările în număr nefiresc de mare de pe artera principală proaspăt asfaltată a orașului Suceava, Primăria municipiului Suceava a dispus ridicarea de carote de asfalt, din mai multe puncte, probele urmând a fi trimise luni, 8 ianuarie, către un laborator autorizat.
Probele au fost luate din asfalt de vineri, fiind vizibile punctele din care s-a făcut recoltarea.
Probele au fost ridicate de firma care a făcut asfaltarea, iar rezultatele ar urma să aducă precizări detaliate despre calitatea asfaltului și gradul de aderență în funcție de temperatură și umiditate.
Carota este o probă cilindrică de material luată din betonul de fundație al unei șosele, în vederea verificării proprietăților fizice și mecanice ale acesteia în laborator.
Mai multe tamponări și accidente au avut loc în ultimele zile din 2023 și primele din 2024, în zona de coborâre din centrul Sucevei spre grupul școlar, dar și în alte zone.
Cel mai grav a fost accidentul din prima zi de Crăciun, când o tânără a fost rănită grav după ce a intrat cu mașina într-un stâlp în zona Grup Școlar.
Aproximativ în aceeași zonă, o mașină condusă tot de o șoferiță a doborât un stâlp de beton.
Inclusiv pe 3 și pe 4 ianuarie au avut loc tamponări pe artera principală a Sucevei.
Prima constatare a polițiștilor de la Biroul Rutier Suceava a fost că viteza de rulare prin Suceava a crescut simțitor după ce întreaga arteră principală a orașului a fost asfaltată.
Această creștere a vitezelor a fost constatată în general pe toate sectoarele de drum proaspăt asfaltate. Fără gropi și alte obstacole, șoferii sunt tentați să calce mai tare pedala de accelerație, iar asta este destul de cert.
Evident, cauza principală a accidentelor a fost viteza neadaptată a conducătorilor auto la condițiile de drum.
Se pune însă întrebarea dacă aderența asfaltului nu este un factor favorizant al acestor accidente.
Asta cu atât mai mult cu cât mulți șoferi din Suceava se plâng că au simțit în ultimele zile cum mașinile derapează nefiresc în sens giratoriu, la plecarea de pe loc ori când frânează mai puternic.
O certitudine este că asfaltul este mai puțin aderent în această perioadă, în care se combină carosabilul ud cu depunerile de sare și praf. Asta nu coincide însă neapărat cu o concluzie privind asfalt de proastă calitate sau care să nu fi respectat rețeta tehnică.
Tocmai de aceea se vor face în regim de urgență aceste analize ale asfaltului, specialiștii urmând a trage concluziile.