Renunțarea la unele zboruri de pe Aeroportul ”Ștefan cel Mare” Suceava de către companiile aeriene a creat nemulțumiri în rândul multora dintre locuitorii județului. În felul acesta, oamenii se văd nevoiți să piardă timp și bani pentru a ajunge la un alt aeroport pentru a călători spre și dinspre orașele europene unde au afaceri, rude sau prieteni sau pur și simplu pentru petrecerea concediilor. Iar unul dintre motivele pentru care companiile aeriene au refuzat să mai vină la Suceava ori și-au redus drastic numărul de curse este dat de sistemul de aterizare care ghidează avioanele la decolare și aterizare.
Din cauza acestui sistem mai vechi, dar și din cauza faptului că între extremitățile piste de aterizare-decolare de la Suceava există o diferență de nivel de 18 metri, este nevoie de un sistem special. Și pentru că acesta nu este, în cursul acestui an de pe Aeroportul ”Ștefan cel Mare” Suceava au fost anulate sau redirecționate nu mai puțin de 69 de curse. În cele mai multe cazuri a fost vorba de ceață, fenomen care a dat mari bătăi de cap piloților. Potrivit datelor transmise de reprezentanții aeroportului, în luna ianuarie 2023, din cele 61 de curse aeriene, 23 au fost anulate, iar 38 au fost redirecționate pe Iași/Cluj/Bacău/Otopeni, fie s-au întors la aeroportul de plecare.
În luna decembrie au fost 8 astfel de cazuri, din care 4 anulate (una ca urmare a unei defecțiuni tehnice pe aeroportul din Roma), iar 4 au fost redirecționate către aeroporturile din Cluj/Iași/Otopeni/Bacău.
- Ce spune ROMATSA, instituția care trebuie să monteze noul sistem de aterizare
Pentru a lămuri ce se petrece la aeroportul de la Salcea am luat legătura cu reprezentanții ROMTSA, care au transmis un răspuns zilele trecute. Mai exact, ar fi vorba de o serie de măsurători deja finalizate de o firmă din Italia, care trebuie să construiască și să monteze un sistem de aterizare special adaptat pentru pista de la Suceava.
”La Aeroportul Internațional <Ștefan cel Mare> Suceava funcționează un sistem de aterizare instrumentală pentru direcția 34 a pistei de decolare-aterizare care permite operarea conform categoriei II ICAO. RA ROMATSA desfășoară un program de modernizare a acestui echipament având alocate resursele necesare. Acest program a fost stabilit, inițial, să demareze în anul 2024 cu finalizare în luna decembrie 2025. În cursul anului 2023 RA ROMATSA a devansat începerea programului de modernizare a acestui echipament realizând studiul aeronautic necesar. Acest studiu a pus în evidență limitările atingerii categoriei de operare III ICAO, acestea fiind impuse de caracteristicile profilului terenului pe care este construită pista de aterizare-decolare. Diferența de nivel de 18 metri între extremități impune adoptarea unor soluții neuzitate (de excepție), iar RA ROMATSA întreprinde în acest moment acțiunile necesare găsirii soluției optime”, este răspunsul transmis către Monitorul de Suceava de cei de la ROMATSA.
Cu alte cuvinte, există posibilitatea reală ca în 2024 să avem un sistem modern de aterizare, adaptat condițiilor de la Suceava, unul care să nu mai trimită avioanele către alte aeroporturi. Iar asta ar permite și companiilor aeriene să revină la Suceava și să sporească numărul curselor către diferite destinații din Europa și nu numai.