Universitatea „Ştefan cel Mare” din Suceava anunță, în calitate de promotor, încheierea proiectului ,,Copii și tineri integrați pentru o lume mai bună (CTIL)”, cod PN2019, în cadrul apelului Educație incluzivă pentru copii și tineri în situații de risc. Proiectul a fost implementat în parteneriat cu Asociația pentru Sprijin în Dezvoltarea Economiei Sociale – Incluziune, Responsabilitate Cooperatista, Antreprenoriat Social (IRCAS) din Tulcea și s-a derulat în perioada ianuarie 2021 – decembrie 2023.
Proiectul a beneficiat de un grant în valoare de 1,212,665 €, oferit de Norvegia prin Granturile Norvegiene, în cadrul Programului Dezvoltare locală.Obiectivul general al proiectului a avut în vedere abordarea integrată și inovativă a unui grup țintă format din copii și tineri cu cerințe educaționale speciale, apoi copii și tineri cu risc de părăsire timpurie a școlii, cadre didactice și părinți/tutori ai copiilor aflați în situație de risc, grupuri țintă formate din profesioniști/voluntari din sfera serviciilor sociale, din copii/tineri și părinții/tutorii lor care interacționează cu copiii și tinerii din grupul țintă principal în vederea creșterii gradului de incluziune socială a copiilor din trei regiuni de dezvoltare din România.
Între obiectivele specifice ale proiectului amintim promovarea participării active la procesul de învățământ a 80 de copii cu cerințe educaționale speciale, respectiv a 790 de copii cu risc de abandon școlar, pentru consolidarea unui sistem de educație incluzivă și dezvoltarea resurselor umane din cadrul comunităților din mediul rural, a celor marginalizate sau izolate, pe întreg parcursul proiectului (36 luni.). Un alt obiectiv îl reprezintă promovarea educației echitabile și incluzive în rândul a 150 de copii și tineri, respectiv 50 de părinți/ tutori ai acestora, în vederea aplicării principiului desegregării, pe întreaga durată a proiectului (36 de luni), iar un alt important obiectiv are drept scop dezvoltarea competențelor necesare a 211 membri ai personalului din educație, a 500 părinți/ tutori și membri ai familiilor copiilor din grupurile țintă principale și a 10 profesioniști/ voluntari din sfera serviciilor sociale, în vederea facilitării accesului copiilor în situații de risc la o educație de calitate, echitabilă și incluzivă, în raport cu nevoile fiecăruia, pe parcursul aceleiași perioade de 36 de luni.
În cadrul proiectului s-au desfășurat activități care au inclus identificarea, selectarea și monitorizarea unui grup-țintă format din 870 de copii, potrivit unor metodologii specifice, apoi furnizarea de servicii de sprijin educațional de tip „școală după școală” oferite grupului-țintă pentru stimularea participării și prevenirea abandonului în învățământul primar și gimnazial. Alte trei activități derulate au presupus dezvoltarea și furnizarea de activități inovative de educație non-formală pentru copii cu risc de abandon școlar și/sau cu posibile dificultăți de învățare și psihocomportamentale, furnizarea de consiliere, logopedie și kinetoterapie pentru copii cu nevoi educaționale speciale (CES) și/sau dizabilități și părinții acestora, precum și creșterea nivelului de cunoștințe, abilități și competențe ale resurselor umane implicate.
În cadrul proiectului au fost implicate unități școlare din județele Suceava, Harghita, Botoșani și Tulcea. Grupurile țintă vizate de proiect au fost selectate din următoarele instituții de învățământ preuniversitar: Școala Gimnazială Panaci, Școala Generală „O.C. Tăslăuanu” Bilbor, Școala Gimnazială Șerbăuți, Școala Gimnazială Siminicea, Școala Gimnazială Măriței, Școala Gimnazială Drăgoiești, Școala Generală Nr.1 Manoleasa, Școala Gimnazială Valea Nucarilor, Școala Gimnazială „Nichifor Ludovig” Niculițel, Școala Gimnazială Beștepe, Frecăței, Școala Gimnazială „Vasile Alecsandri” din Nufăru.
Până la finalizarea proiectului au fost implicați 1401 elevi (clasele a IV-a și a VIII-a), dintre care 160 de copii cu CES și/sau dizabilități. Aceștia au primit pe durata activităților pachete cu alimente, îmbrăcăminte, iar școlile au fost dotate cu rechizite, consumabile, echipament sportiv și fond de carte în valoare de peste 14.000 lei pentru fiecare unitate școlară. Proiectul a oferit, pentru peste 100 de elevi cu CES și/sau dizabilități și părinții acestora, ședințe de consiliere, logopedie și kinetoterapie cu experți care s-au deplasat la școlile partenere, frecventate de copii.
În cadrul amplului proiect au fost organizate 5 sesiuni de analizare a nevoilor, de tip follow-up, pentru 211 cadre didactice susținute de profesorii din școlile partenere, care au beneficiat atât de cursul de formare de competențe în domeniul educației incluzive și problematicii CES/ dizabilități, cât și de Programul „Educație incluzivă și competențe pentru o cultură democratică”, furnizat de European Wergeland Centre și organizat de FRDS, în Norvegia.
La finalizarea proiectului, cei care l-au implementat consideră că acesta și-a îndeplinit integral obiectivele, chiar depășindu-le, în anumite cazuri, cu peste 50%, și că impactul obținut în aceste comunități va fi unul de durată, creând modele de bună practică în ce privește comunicarea dintre elevi și cadrele didactice. Mai multe detalii pot fi obținute de pe website-urile finanțatorului – www.eeagrants.ro, Operatorului de Program – www.frds.roși website-ul dedicat proiectului – https://ctil.usv.ro/.