Ziua Internaţională a Profesorului de Limba Franceză, lansarea revistei „Rythmes, couleurs et paroles francophones" şi vernisajul-dezbatere pe marginea expoziţiei „Fake News: Artă, Ficţiune, Minciună”, manifestare organizată de Alianţa Franceză din Suceava, în parteneriat cu Facultatea de Litere şi Ştiinţe ale Comunicării, Inspectoratul Şcolar Judeţean şi Asociaţia Profesorilor Francofoni din România, s-a desfășurat, joi seara, la Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava într-o atmosferă relaxată, cu discuții vii pe tema fake news. Coordonată de prof. univ. dr. DHC Sanda-Maria Ardeleanu, preşedinta de onoare a Alianţei Franceze din Suceava, și avându-i ca moderatori pe lectorii universitari dr. Mariana Șovea și dr. Petru Arnat Marian, manifestarea s-a bucurat de prezența conf. dr. Olga Gancevici, directoarea Departamentului de Limbi şi Literaturi Străine, lector univ. dr. Arthur Suciu, inspectorul școlar de limbi străine, dr. Constantin Tiron, scriitorul și pictorul Constantin Severin, jurnaliștii Tiberiu Avram, Dana Humoreanu (Monitorul de Suceava) şi Oana Şlemco (Intermedia TV), studenți de la Facultatea de Litere și Științe ale Comunicării.
Mariana Șovea, directoarea Alianței Franceze la Suceava, a prezentat cel mai recent număr al revistei „Rythmes, couleurs et paroles francophones", la care și-au adus contribuția prof. univ. DHC Sanda-Maria Ardeleanu, lector univ. Mariana Şovea, inspectorul Constantin Tiron și prof. Mariana Vica Ciupu, prof. Tamara Sabin, prof. Daniela Sandu, Benjamin Beckner, prof. Cristina Hetriuc, dramaturgul Matei Vişniec şi scriitorul Constantin Severin.
Expoziția „Fake News: Artă, Ficţiune, Minciună”, creată şi lansată în 2021 de Espace Fondation EDF din Paris, în colaborare cu Ministerul francez al Educaţiei Naţionale, în scopul de a oferi profesorilor un instrument util de informare pe această temă, a fost împrumutată în acest an de Institutul Francez din România şi a circulat în cadrul institutelor şi alianţelor franceze.
Petru Arnat Marian a arătat că expoziţia prezintă viziunea unor artişti care şi-au propus să ilustreze perspectiva asupra acestui fenomen de mare amploare pe internet şi pe reţelele sociale. Cele 18 panouri prezintă publicului o parte din modalităţile în care au fost exploatate, de-a lungul timpului, fake-news-urile. „Andy Bichlbaum şi Mike Bonanno, care difuzează 100.000 de exemplare dintr-o falsă ediţie a cotidianului New York Times, Bill Posters şi Daniel Howe, care, plecând de la înregistrări reale, creează videourile Big Dada, sau Agnès Geoffray, care prelucrează clişeele fotografice şocante sau dureroase, sunt tot atâtea exemple în care artiştii se servesc de fake news pentru a îndemna publicul să reflecteze asupra acestui fenomen”, a explicat universitarul sucevean.
Dezbaterile care au urmat au fost în jurul unor exemple de dezinformare/comunicare defectuoasă aduse de jurnaliștii prezenți, printre care acoperirea mediatică a pandemiei de Covid-19, comunicarea autorităților despre pandemie și în campania de vaccinare anticovid, „cip-urile din vaccinuri”, apariția „doctorului Flutur”, campania electorală de la ultimele alegeri prezidențiale din SUA, cu folosirea excesivă a expresiei „fake news” de către candidatul Donald Trump, războiul din Ucraina și cel din Orientul Mijlociu, prezența lui Elon Musk în România etc.
Lectorul univ. dr. Arthur Suciu a atras atenția asupra „ideologizării fake news” și a preocupării insistente asupra controlului veridicității informațiilor, care riscă să se transforme în obsesie.
De remarcat și interesul studenților asupra fenomenului și a identificării modalităților de limitare a efectelor dezinformării la care sunt expuși îndeosebi pe rețelele sociale.
Menționăm că Ziua Internaţională a Profesorului de Limba Franceză a fost creată în 2019 şi este coordonată, la nivel mondial, de Federaţia Internaţională a Profesorilor de Franceză împreună cu un comitet internaţional din care fac parte numeroase organizaţii şi instituţii franceze şi francofone. În acest an se sărbătoresc 30 de ani de Francofonie instituţională în România şi 140 de ani de la crearea primei Alianţe franceze.