În doar o lună de zile de la introducerea gratuității la transportul public cu autobuzele și microbuzele TPL pentru pensionarii din municipiul Suceava, numărul solicitărilor a depășit toate așteptările.
Inițial, când abonamentele TPL pentru pensionari se eliberau cu o reducere de 50%, adică cu 37,5 lei pentru o lună de zile, numărul celor care circulau frecvent și beneficiau de subvenția acordată de la bugetul local era de 2.000 – 2.300 de persoane, în funcție de sezon.
De la 1 octombrie, când a intrat în vigoare gratuitatea la transport public pentru pensionari și studenți, până la 1 noiembrie, numărul solicitărilor a crescut de cinci ori, fiind trecut pragul de 10.500 de carduri de transport gratuit pentru pensionari eliberate la ghișeele TPL. Iar solicitări noi continuă să vină, încât se va trece curând și de 12.000 de beneficiari.
Iar cum gratuitatea respectivă înseamnă de fapt că prețul abonamentului este achitat din bugetul local, de taxe și impozite, pentru orice abonament gratuit eliberat de TPL, indiferent că se circulă cu el sau e luat doar „să fie să nu trebuiască”, primăria e bună de plată.
Comparativ, în același interval de timp, numărul studenților care au solicitat abonamentele de transport gratuit cu mijloacele TPL este de 576.
Elevii care au domiciliul în Suceava, care beneficiază de mai multă vreme de gratuitate la transport cu autobuzele TPL, au ajuns la un total de 6.579 de abonamente, care se eliberează o dată, pentru un an de zile. Practic, după abonamente, numărul elevilor care circulă cu TPL s-a dublat, dar creșterea este eclipsată clar de numărul pensionarilor dornici să profite de gratuitate, situație vizibilă și în autobuze, unde aglomerația a devenit o constantă la toate orele zilei, dar mai ales la cele de vârf.
Nu de puține ori, aglomerația exasperantă și lipsa scaunelor libere a dus la situații conflictuale în autobuzele burdușite de oameni, gratuitatea de care beneficiază cam 80% din călătorii TPL având și efecte mai puțin plăcute. Cum mai multe autobuze nu au de unde să fie scoase pe traseu, singura soluție este cumpărarea de mai multe mijloace de transport electrice, care să suplimenteze parcul auto actual, în paralel cu angajarea de noi șoferi.
Iar dacă gratuitatea la transportul public aproape că a devenit noua normalitate, vinerea care vine este „Vinerea verde”,adică pot circula gratuit cu mijloacele TPL și cei care nu se încadrează în alte categorii de gratuitate. Gratis, am zis!