Verificarea celor aproape 350 de poduri și podețe de pe rețeaua de drumuri naționale și județene din județul Suceava, efectuată la solicitarea prefectului de Suceava, Alexandru Moldovan, a arătat că în cazul câtorva zeci, majoritatea construite în anii 1950-1980, au apărut degradări majore, în condițiile în care nu au fost reabilitate sau modernizate niciodată. Conform raportului de control întocmit de specialiști, 20% dintre podurile verificate au nevoie urgentă de lucrări de reabilitare și de schimbare a unor elemente de rezistență afectate de degradări sau trebuie înlocuite cu poduri noi, iar 38% au nevoie de lucrări de reparații, reabilitări și consolidări care să readucă structura podurilor la o stare tehnică bună, care să asigure condiții optime de siguranță și confort pentru circulația rutieră și pietonală pe poduri.
Totodată, s-au constatat deficiențe privind calitatea de execuție a podurilor, ce nu a fost corespunzătoare prevederilor tehnice, având în vedere gravitatea proceselor de degradare constatate la momentul verificărilor, precum și nerespectarea prevederilor proiectelor tehnice, inclusiv la podurile reabilitate în ultimii ani. Dintre cele 342 de poduri și podețe de pe rețeaua de drumuri naționale și județene a județului Suceava, 182 de poduri și podețe sunt în administrarea Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Iași, prin Secția de Drumuri Naționale Suceava și secția DN Câmpulung Moldovenesc, iar 160 de poduri și podețe sunt în administrarea Direcției Județene de Drumuri și Poduri din cadrul Consiliului Județean Suceava.
În urma defectelor construcțiilor constatate în teren, s-a stabilit că dintre podurile de pe rețeaua de drumuri naționale, aflate în administrarea DRDP Iași, 31 de poduri au o stare nesatisfăcătoare și 12 sunt în stare critică. Cele aflate în stare critică, la care au fost constatate degradări semnificative, sunt patru poduri, cu vârste între 59 și 81 de ani, pe DN 2E - podul peste scurgere la Bălcăuți, construit în anul 1942 (81 de ani); podul peste pârâul Argelușa, la Solca, edificat în anul 1957 (66 de ani); podul peste pârâul Hardic, la Horodnic de Sus, construit în 1964 (59 de ani); podul peste râul Suceava, la Vicovu de Jos, construit în 1954 (69 de ani); trei poduri se află pe DN 29A și au între 57 și 90 de ani – podul peste scurgere la Călugăreni, construit în 1966 (57 de ani); podul peste scurgere la Zvoriștea, construit în 1966 (57 de ani); podul peste râul Siret, de la Zvoriștea, construit în 1933 (90 de ani). Alte două poduri sunt pe DN 17B - peste pârâul Crucea, la Crucea, construit în 1957 (66 de ani); podul peste râul Bistrița, la Rusca, edificat în 1972 (51 de ani); iar trei poduri sunt pe DN 17A - peste pârâul Paușa la Paltinu, construit în 1964 (59 de ani); podul peste pârâul Moldovița, la Vatra Moldoviței, construit în 1968 (acum 55 de ani), reabilitat în 2009, acum 14 ani; podul peste râul Suceava, la Dornești, construit în 1967 (56 de ani).
Doar 14 poduri din administrarea DRDP Iași sunt în stare foarte bună
Alte 31 de poduri din administrarea DRDP Iași au o stare nesatisfăcătoare. Este vorba despre un pod de pe DN 2, peste pârâul Nedeasca, la Oniceni, construit în 1971 (52 de ani); patru poduri pe DN 15C - peste pârâul Saca, la Boroaia, din 1971 (52 de ani); podul peste pârâul Râșca, la Boroaia, din 1974 (49 de ani); podul peste Râșca, de la Praxia, tot din 1974; podul peste Moldova, de la Praxia, construit în 1960 (63 de ani); patru poduri pe DN 2E – peste pârâul Blândeț, la Cacica, din 1963 (58 de ani); cel de peste pârâul Chiciura, de la Solca, din 1938 (85 de ani); podul peste pârâul Voitinel, de la Voitinel, construit în 1962 (41 de ani); podul de peste Remezeu, la Vicovu de Jos, construit tot în 1962.
Pe DN 29A sunt două poduri în stare nesatisfăcătoare – cel de peste scurgere, la Călugăreni, din 1966 (57 de ani) și cel de peste scurgere de la Zvoriștea, din același an. Alte două poduri în aceeași stare sunt pe DN 2K, peste pârâul Clitului, la Arbore, construit în 1970 (53 de ani), și podul de la Iaslovăț, peste pârâul Iaslovăț, construit în 1965 (58 de ani). Șase poduri degradate sunt pe DN 17B: peste pârâul Pietroasa, la Cotârgași, construit în 1974 (49 de ani); peste pârâul Cotârgași, construit în același an; podul de peste pârâul Puzdra, la Holda, tot din 1974; podul peste pârâul Ungheni, la Satu Mare, construit în 1957 (66 de ani); podul peste pârâul Chiril, la Chiril, din 1960 (63 de ani); podul peste pârâul Neagra, la Vatra Dornei, din 1971 (52 de ani).
Pe DN 17 podul peste râul Humor, de la Gura Humorului, construit acum 69 de ani (în 1954) și reabilitat în urmă cu 14 ani, în 2009, este de asemenea în stare nesatisfăcătoare.
Pe DN 17A sunt nu mai puțin de 11 poduri în stare nesatisfăcătoare: peste pârâul Sadova, la Sadova, un pod din 1970 (53 de ani); două poduri peste scurgere la Paltinu, ambele din 1955 (68 de ani); podul peste pârâul Paușa, la Paltinu, din 1956 (67 de ani); podul peste pârâul Boul Mic, la Paltinu, din 1965 (58 de ani); podul peste pârâul Boului, la Paltinu, tot din 1965; podul peste Ciumârna, la Vatra Moldoviței, din 1967 (56 de ani); podul peste Ursoaia, la Ciumârna, construit în 1959 (64 de ani); trei poduri la Sucevița, toate construite în 1960 (63 de ani) – unul peste pârâul Rusca și două peste râul Sucevița.
Dintre podurile aflate în administrarea DRDP Iași, în stare foarte bună sunt 14 poduri, în stare bună – 45 de poduri și 75 de poduri sunt în stare satisfăcătoare.
Podurile în stare proastă din administrarea Consiliului Județean
În ceea ce privește podurile din administrarea Direcției Județene de Drumuri și Poduri Suceava, în stare foarte bună sunt 10 poduri; în stare bună - 63 de poduri; în stare mediocră - 54 poduri și în stare rea – 28 de poduri.
Cel mai bătrân pod din administrarea Drumurilor Județene este cel de la Cornu Luncii, peste râul Moldova, care a fost construit în anul 1910, deci are 113 ani. Următorul ca vârstă este podul de la Văleni, peste pârâul Suha Mare, din 1912, deci are 111 ani. Cele mai multe probleme au fost identificate la următoarele poduri: peste pârâul Suha Mare, la Mălini, din 1969 (54 de ani); peste Suha Mare, de la Văleni, tot din 1969; podul peste pârâul Botoșana, la Comănești; podul peste pârâul Racova, la Botoșana, din 1970 (53 de ani); podurile peste Ursoaia, Gemenea și Ostra, la Stulpicani, construite în 1965, 1966 și 1967; două poduri la Ostra, peste pârâul Ostra, din 1965-1966; podul peste pârâul Brezei la Breaza; podul peste pârâul Benia la Benia; peste râul Suceava la Verești; podul peste râul Siret, la Vercicani; peste râul Suceava la Roșcani; peste pârâul Neagra la Panaci; două poduri peste pârâul Neagra la Șaru Dornei. La o parte dintre poduri nu se mai știe anul în care au fost construite.
Pentru podurile în stare critică și rea au fost dispuse expertize tehnice, restricţii de tonaj şi viteză; instalarea unor limitări de gabarit pentru a permite circulaţia numai pentru un şir de vehicule, precum și monitorizare permanentă.
Teoretic, pentru menținerea stării de viabilitate administratorii podurilor au obligația să asigure urmărirea comportării în timp, să intervină în cazul apariției degradărilor sau dezvoltării acestora prin efectuarea de lucrări de reparații, refacerea sau înlocuirea de elemente sau părți ale construcției ce afectează rezistența, stabilitatea și siguranța podurilor. În ce măsură aceste lucruri sunt și puse în practică se vede în starea podurilor menționate.