Timpii de așteptare ai tirurilor care intră în România prin Punctul de Trecere a Frontierei (PTF) Siret sunt uriași și cresc de la o zi la alta. Miercuri, 25 octombrie, timpul de așteptare crescuse la nu mai puțin de 14 zile. Da, da. Ați citit bine, e vorba de două săptămâni de așteptare. În aceste condiții, transportatorii și cei care importă mărfuri din Ucraina au ajuns la disperare și spun că în afara acestui timp uriaș pierdut de pomană au crescut exponențial și cheltuielile.
Elena Corlățean, administratorul firmei Alfa Lemn Suceava, spune că importă lemn pentru mobilier stradal și pentru stâlpi de aproximativ 10 ani, dar nu s-a mai confruntat niciodată cu o astfel de situație. ”De mai bine de o lună suntem în această situație, iar timpii de așteptare cresc de la o zi la alta. La rândul nostru avem comenzi de onorat și în lipsa materialelor ne va fi greu spre imposibil să livrăm bunurile către cei cu care am încheiat contracte. În plus, transportul costă acum chiar și de trei ori mai mult și ajunge la 1.300-1.400 de euro, ceea ce înseamnă cheltuieli mai mari pentru noi. Or, contractele încheiate cu beneficiarii sunt la anumite prețuri, iar dacă cheltuielile vor continua să crească vom avea probleme și mai mari”, a arătat Elena Corlățean.
Femeia spune că totul este din cauza vameșilor din PTF Siret, care lucrează extrem de încet, aspect confirmat și de șoferii de tiruri care tranzitează acest punct dintre Ucraina și România. O altă problemă semnalată este aceea că la vama de interior din Suceava, unde se pot realiza o serie de formalități, nu există un birou fitosanitar, iar activitatea este asigurată de o persoană care vine de la Fălticeni, în limita timpului disponibil pe care îl are.
- O distanță de 400 de metri dintre vama ucraineană și cea română, parcursă în mai bine de 16 ore
Sorin Asofronie are o firmă de tiruri la Șcheia și face transporturi din Ucraina în mod curent. Acesta a explicat că acum nu mai sunt cozi în partea ucraineană, și asta pentru că autoritățile din țara vecină au pus la punct o aplicație prin care programarea în Punctul de Trecere a Frontierei Porubne, corespondentul PTF Siret, se face imediat după vămuirea de la Cernăuți. În acest fel, șoferii fie lasă tirurile în parcări special amenajate, fie stau în tiruri până când trebuie să se prezinte în punctul de control de la frontieră.
”La cum se mișcă lucrurile în acest moment am ajuns să facem două curse pe lună spre și dinspre Ucraina. Am șoferi care refuză să lase tirul în parcare și îmi solicită, pe bună dreptate, plata pentru acele zile petrecute în așteptare. Iar o zi de parcare costă între 100-250 de grivne (2,5-6 euro) pe zi, ceea ce înseamnă cheltuieli suplimentare. Mă gândesc să renunț la aceste curse începând cu anul viitor pentru că nu câștig efectiv nimic. Deocamdată, am o serie de contracte în derulare și din respect pentru parteneri le voi onora. Și toată problema e la vama română. Vă dau un singur exemplu: în urmă cu două săptămâni am stat 40 de minute în vama ucraineană pentru controlul documentelor, iar pentru a ajunge în vama română, o distanță de 400 de metri am parcurs-o în mai bine de 16 ore. În mod evident, lucrurile se complică la noi, unde pentru procesarea documentelor se stă și câte trei ore, iar așa ceva mi se pare inacceptabil”, a detaliat Sorin Asofronie.
Una dintre explicațiile acestor timpi de așteptare enormi, inclusiv la trecerea din România spre Ucraina, unde se stă și aproape două zile, ar fi aceea a lucrărilor de modernizare din PTF Siret. Totuși, această scuză nu poate fi scoasă în față la nesfârșit, iar autoritățile trebuie să se implice pentru a evita această adevărată bătaie de joc la adresa șoferilor de tir și a firmelor care fac importuri din Ucraina. Nu de alta, dar dacă se închid afacerile vom avea mai mulți șomeri și mai puțini bani la bugetul consolidat al statului.