Unul dintre cele mai spectaculoase drumuri montane din județul Suceava, cel care urcă de la Popasul Drumețului din Mălini până la granița cu comuna Borca din județul Neamț și asigură legătura dintre Valea Moldovei și Valea Bistriței, este în plin proces de modernizare. Lucrările ar trebui să fie finalizate în 2025, dar ritmul bun în care se desfășoară îi face pe constructori să fie optimiști că ar putea încheia anul viitor, când se vor împlini 110 ani de la darea în folosință a Drumului Talienilor.
Istoria drumul județean 209 B dintre Mălini și Borca a început în 1902, când regele Carol I al României a hotărât construirea unei rute care să răspundă necesităților economice și militar-strategice ale Domeniilor Coroanei, o șosea care să lege Domeniul Borca de Domeniul Mălini. A adus constructori italieni, cei mai pricepuți drumari de la acea vreme. Construcția a durat 12 ani, din 1902 până în 1914.
În total, drumul, căruia localnicii i-au spus „Drumul Talienilor”, are 55,22 km, din care 33,6 km pe teritoriul comunei Mălini și 21,62 km pe raza comunei Borca, în județul Neamț. Podurile şi podeţele ridicate de meșterii italieni pe acest drum care urcă până la altitudinea de 1.235 de metri au fost trainice, nu au avut nevoie până acum de nici o consolidare sau de restricţii de tonaj. Cele trei poduri metalice de pe pârâul Suha, din grinzi cu zăbrele cu calea sus, şi podeţele în boltă din zidărie de piatră cioplită sunt adevărate lucrări de artă, aproape neatinse de trecerea timpului.
În urmă cu câțiva ani, administrațiile județene din Suceava și Neamț au decis că „Drumul Talienilor” merită pus în valoare și modernizat. Au făcut proiectele pentru a obține bani de la Guvern și în decembrie 2017 Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene a aprobat finanțarea prin Programul Național de Dezvoltare Locală. Firma care a câștigat licitația pentru reabilitarea drumului în ambele județe este Antrepriza de Construcții Drumuri și Autostrăzi Roznov, din județul Neamț. Dacă în județul vecin lucrările au început în 2020, procedurile birocratice și pandemia au făcut ca în județul Suceava abia în vara anului trecut să fie dat ordinul de începere a lucrărilor pentru reabilitarea drumului pe o lungime de 14,6 km Văleni – Stânișoara – Iesle – limita cu județul Neamț, care leagă zona Fălticeni – Gura Humorului, de Mălini, Borca, Poiana Largului și Borsec, spre Ardeal.
„Sunt făcute lucrări complexe, ca drumul și podurile să mai reziste 100 de ani”
Inginerul Florin Pavel Dumitru, șeful punctului de lucru Mălini, a explicat că lucrările sunt deosebit de ample, implicând consolidare, construirea de drenuri în vederea eliminării apelor din zona drumului, construirea de podețe tubulare, casetate, gabioane, lărgirea platformei de rulare, cu construcția de ziduri de beton, și asfaltare. Drumul va avea o bandă pe sens, lățime de 3,5 metri cu acostamente de 1 metru. „Sunt făcute lucrări complexe, ca drumul și podurile să mai reziste 100 de ani”, a spus inginerul.
Acesta a arătat că, din cele 22 de poduri și podețe construite de italieni acum mai bine de 100 de ani, opt au putut fi recuperate, reabilitate la infrastructură și suprastructură și integrate în noua arhitectură a drumului. Inginerul Dumitru vorbește cu admirație despre măiestria constructorilor italieni: „Toată piatra pe care au folosit-o la poduri și la fundații a fost cioplită manual și au adus-o din cariere până aici cu care cu boi. Ca liant au folosit nisipul cu var. Balustradele podurilor („timpanele”) au fost toate rotunjite manual. Fundația drumului este la -5,30 metri; am spart cu picamerul, dar după cum vedeți, am ajuns la -5 metri și mai există piatră în fundație”.
Blocurile de piatră recuperate din fundații și din podețele care nu au putut fi integrate în proiectul de modernizare vor fi păstrate și amplasate ca decor la capetele podurilor și în parcări, „să vadă oamenii cum a fost înainte acolo”. În una dintre parcările apropiate de Vârful Stănișoara constructorii vor să amenajeze pe cheltuiala lor o fântână cu un izvor pe care l-au descoperit pe parcursul lucrărilor.
Conform datelor puse la dispoziție de Direcția de Drumuri și Poduri din cadrul Consiliului Județean Suceava, drumul are 5.825 de metri liniari de drenuri, 20.388 de metri liniari de rigole, precum și ziduri de sprijin pe coloane forate de 12 metri, cu diametrul de 1 metru pentru stabilizarea pereților taluzurilor, pe o lungime de 6,7 kilometri. Pe întreg traseul din Suceava, cu 9 serpentine, vor fi construite 63 de podețe și nouă poduri noi. Valoarea totală a investiției este de 121,110 milioane de lei, adică 24,22 milioane de euro.
Drumul talienilor este circulabil și acum, când se lucrează la consolidare și lărgirea platformei de rulare. Dinspre Mălini spre Crucea Talienilor, pe Muntele Stânișoara, s-au construit o parte din zidurile de sprijin și din podețe și s-a pus piatră spartă pe primii kilometri. La urcare parcurgerea traseului cu mașina durează aproximativ 45 de minute, iar la coborâre, 35 de minute.
Sus, pe culme, două cruci impozante au fost ridicate de locuitori din Borca și din Mălini, în locul crucii de piatră construită de drumarii italieni în 1914, la încheierea lucrărilor. De la crucea originală au mai rămas doar treptele de piatră pe care se urca până acolo. În apropierea acestora sunt rămășițele cazematelor aruncate în aer de nemți, în luptele care s-au dat în Obcina Stânișoarei în al Doilea Război Mondial, între ostașii români și trupele germane în retragere, după august 1944. Tot aici se mai află un schit și un popas pentru turiști.
De la Crucea Talienilor până la Borca, unde lucrările au început în 2020, drumul a fost deja asfaltat, se mai lucrează la rigole și finisaje.