CFR Călători va avea în sfârșit trenuri noi în urma unui contract de achiziție ajuns aproape de momentul livrării primelor garnituri în România.
Noile trenuri Alstom Coradia de provenință poloneză vor începe să sosească în România la finele acestui an. Este vorba de 37 de trenuri tip rame electrice care evident că nu vor schimba decât în mică parte garniturile de tren din România. Este totuși un contract important, semnificativ, care va aduce pe rutele importante electrificate trenuri noi.
Există și o listă a rutelor pe care urmează să fie utilizate noile trenuri. Este vorba de linii principale, pe rutele electrificate majore ale rețelei feroviare, iar printre ele apar traseele Suceava – București și Iași – Suceava – Cluj-Napoca.
Clubferoviar.ro a scris un articol detaliat și complet pe această temă și a venit cu detalii tehnice și fotografii cu noile trenuri, la interior și exterior.
Conform sursei citate, schema de vopsire pentru noile trenuri Alstom Coradia a fost aleasă astfel încât pe garnitură să apară o imagine stilizată a Coloanei Infinitului, realizată de Constantin Brâncuși.
La interior, în spațiul de clasa 1 sunt câte două scaune pe o parte și câte unul de cealaltă parte. La clasa a 2-a, scaunele sunt dispuse câte două de fiecare parte.
Trenurile au o capacitate de 351 de locuri, clasa I și clasa a II-a.
Așadar, o capacitate decentă, undeva la 4 -5 vagoane din cele cu care circulă acum CFR Călători. De principiu, este o capacitate suficientă pentru majoritatea rutelor, cu excepția celor de pe rutele estivale spre Litoral și de pe liniile foarte utilizate precum București - Brașov sau București – Constanța.
O informație pe surse recentă era că românii vor circula cu noile trenuri Alstom de la București la Constanța de Ziua Națională, 1 Decembrie.
Mai nou, se pare că termenul va fi decalat, având în vedere că trenurile vor trebui să treacă printr-o serie de teste și pe căile ferate române.
Noile trenuri Alstom ar putea circula cu pasageri la bord cel mai devreme de Sfântul Ioan, la începutul anului viitor.
Cert este că primele trenuri vor fi livrate în curând în România și vor ajunge la operatorul feroviar de stat.
CFR Călători se află în mare criză de material rulant, iar într-un scenariu ideal pentru companie ar trebui ca modelul de compuneri de acum, cu locomotive și vagoane, să rămână doar pe rutele cu foarte mult trafic de călători și pe cele de noapte, unde sunt vagoane de dormit și vagoane cușetă.
Trenurile tip rame electrice sunt mult mai bune din punct de vedere economic pentru companie. Din lipsă de astfel de automotoare (și din cele de capacitate mult mai mică, pentru rute secundare) vedem și pe rutele din județ compuneri precum locomotivă plus un vagon, un adevărat ”dezastru” economic pentru CFR Călători.
Noile trenuri, deși tip rame electrice, se prezintă în bune condiții de confort și se pretează și la rute medii și lungi. Și capacitatea de transport este destul de ridicată, o altă bilă albă a acestei achiziții.
Acest tip de trenuri prind în general bine la români, un exemplu fiind și automotoarele Desiro ”Săgeata albastră”, care și acum sunt văzute ca ”trenuri de lux” față de compunerile standard ale CFR Călători.