Profesoara de chimie Valerica Ignătescu este câștigătoarea selecției naționale a Festivalului „Science on Stage”, de la finele lunii, de la Cluj-Napoca, eveniment ce a desemnat reprezentantul României la European Science on Stage Festival din Finlanda, perioada 12-15 august 2024.
Profesoara Ignătescu predă chimia la Liceul Teoretic Filadelfia - învățământ gimnazial și la Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară - învățământ liceal.
Aceasta s-a înscris în competiția de la Cluj cu proiectul ,,Chimie prin metoda STEAM", la secțiunea ,,STEAM în educație: proiecte care combină știința naturii cu alte discipline, de ex. știință, tehnologie, inginerie sau matematică cu arte, muzică, sport, istorie etc.".
Condiția de înscriere a fost elaborarea unui proiect care „promovează învățarea bazată pe investigare; are o mare relevanță pentru viața de zi cu zi; promovează educația pentru dezvoltare durabilă; stimulează interesul elevilor pentru știință”.
Potrivit acesteia, „din ce în ce mai mult sunt promovate proiectele interdisciplinare integrative STEAM care contribuie la îmbunătățirea motivației elevilor şi la dezvoltarea abilităților cognitive. Spre deosebire de lecțiile clasice din sistemul tradițional de învățământ, unde profesorul predă și copilul ascultă, STEAM este o metodă activă, aplicată, constructivă, de a <învăța prin a face>. Este vorba despre faptul că elevii lucrează în laborator asemănător unui om de știință sau unui inginer, observând, adresând întrebări, formulând idei, ipoteze, experimentând și punând în practică ceea ce descoperă, formulând și transmițând concluziile”.
Proiect cu experimente și activități interactive
Valerica Ignătescu a mai explicat că scopul proiectului câștigător a fost realizarea unor activități de promovare a educației STEAM - un proces structurat de integrare a științelor exacte și a artei, cu scopul de a forma viitori adulți inteligenți, ușor adaptabili societății și capabili de a pune în valoare cunoștințele acumulate pe întregul proces al educației în viitorul loc de muncă.
„În centrul activităților a fost cuprul, metal cunoscut încă din antichitate, care a fost <redescoperit> de către elevi în minerale precum calcopirita, calcozina, cupritul, azuritul și malachitul și la Muzeul de Științe ale Naturii din Suceava, dar și în laboratorul de chimie de la Filadelfia, unde se află și colecția <Bijuteriile Pământului>. Pentru că STEAM implică Știință, Tehnologie, Inginerie, Artă, Matematică, elevii au aflat că celebrul albastru de Voroneț, <Capela Sixtină a Estului>, ar conține drept pigment azuritul, mineral ce conține 57,65% cupru, procent calculat de către ei și reprezentat grafic, au studiat sistemul de cristalizare a acestora implicând matematica.
Au jucat <Chimiță>, un joc tip <Păcălici>, cu 6 seturi de jetoane, joc ce a presupus realizarea de perechi între structura unui atom și poziția în tabelul periodic, au scris formule ale cuprului cu alte nemetale, au asamblat un puzzle cu imagini ale mineralelor, au obținut experimental cuprul în laborator, au demonstrat experimental proprietăți fizice precum conductibilitatea termică și electrică, au obținut în laborator alama, aliaj Cu-Zn, au rezolvat probleme de tipuri diferite cu experiment integrat ce au evidențiat proprietățile chimice ale cuprului sau ale unor compuși ai acestuia”, a mai povestit Ignătescu.