Ministerul Educației a publicat un set de reguli și pași de urmat în gestionarea situațiilor de violență care pot apărea în mediul școlar.
Procedurile explică rolul profesorilor, al directorilor sau al dirigintelui în cazul în care astfel de situații apar, ce trebuie să facă aceștia, cui să raporteze cazurile și ce măsuri de sprijin trebuie să ia.
Ghidul Ministerului Educației se referă la orice fel de fapte de violență, activități sau comportamente (violență verbală, fizică, psihologică - bullying, emoțională, sexuală etc.) care pot pune în pericol elevii sau angajații unei unități de învățământ. Practic, sunt explicați pașii care trebuie urmați atunci când apar situații de violență între copii, când agresorul face parte din personalul unităților de învățământ sau dacă un angajat al acestora este victima unei agresiuni.
Acesta poate fi consultat la edu.ro/management_cazuri_violenta.
Potrivit ghidului, „în cazul faptelor de violență care constituie infracțiuni, directorul este obligat să sesizeze poliția; personalul școlii stabilește și aplică măsuri de sprijin pentru victime și autori, respectiv sancțiuni pentru autori”.
La nivelul județului, potrivit Inspectoratului Județean de Poliție Suceava, în anul 2022 au fost sesizate 90 de infracțiuni cu implicarea elevilor, cu 21 în plus față de anul 2021. La acestea se adaugă și alte fapte de violență – bullying, violență verbală etc.
Cu privire la tipul de infracțiuni, de departe cele mai multe dosare penale sunt încadrate la infracțiunea de loviri sau alte violențe. Adică lovituri aplicate între elevi, în cele mai multe cazuri.
Atrage atenția și numărul mare - 20 fapte de vătămare corporală din culpă (agresiuni cu repercusiuni mai serioase).
Alte fapte cu implicarea elevilor au fost furturi (4), distrugere (3), amenințare (3).