Ministerul Educației a trasat o serie de teme prioritare care trebuie să fie abordate în cadrul săptămânii ”Școala altfel”, în acest an școlar, de toate unitățile de învățământ.
Printre altele, profesorii sunt obligați să desfășoare activități și informări cu privire la prevenirea consumului de alcool, droguri și alte substanțe psihoactive în rândul copiilor și tinerilor, subiect discutat îndelung mai ales în ultimele luni.
De asemenea, cadrele didactice trebuie să organizeze activități în vederea prevenirii/ reducerii faptelor de violență verbală, fizică, psihologică - bullying, emoțională, sexuală, socială, culturală, cibernetică în rândul copiilor și tinerilor.
Tot în săptămâna ”Școala altfel”, Ministrul Educației recomandă ca elevii să-și însușească reacții adecvate în situații de urgență: accidente, cutremur, incendiu, pandemie etc., inclusiv noțiuni de prim-ajutor, dar și să învețe despre pericolul obiceiurilor alimentare nesănătoase, sedentarismului și utilizării excesive a tehnologiei.
Prevenirea și reducerea faptelor de discriminare în funcție de statutul social, economic sau cultural, naționalitate, etnie, cetățenie, greutate, dizabilitate, vârstă în rândul copiilor și tinerilor este, de asemenea, o temă care trebuie să fie prioritară pentru profesori.
„Ne-am propus ca, în acest an şcolar, <Şcoala Altfel> să fie dedicată tematicii de prevenire a violenţei şcolii şi de prevenire a adicţiilor. Din punct de vedere al sistemului educaţional, trebuie să creştem nivelul de informare cu privire la riscurile adicţiilor de tot felul. De aceea, împreună cu Ministerul Sănătăţii, ne propunem să intensificăm cursurile şi campaniile de prevenire şi de informare, să creştem numărul de elevi care beneficiază de opţionalul naţional <Educaţie pentru sănătate>, disponibil elevilor din clasa I până la clasa a XII-a şi să discutăm pentru noul cadru curricular ce va fi pus în practică din anul şcolar 2025 – 2026.
Se pot face elemente de prevenţie la biologie, la chimie, la dirigenţie. Avem nevoie de o abordare integrată şi, mai ales, avem nevoie de specialişti, de oameni care să poată preda, care să poată transmite elevilor cunoştinţele necesare”, a afirmat ministrul Educației, Ligia Deca.
Programul național „Școala altfel” are o durată de 5 zile consecutive lucrătoare în timpul anului școlar și este derulat pe baza unei planificări pe care o face fiecare unitate de învățământ.
Programul a fost implementat pentru prima dată în anul școlar 2011 – 2012, cu scopul de a contribui la dezvoltarea de competențe de învățare și a abilităților socio-emoționale în rândul copiilor preșcolari/ elevilor.