Unul dintre podurile rutiere de pe un drum național aflate în cea mai proastă stare este cel de pe DN 29A Suceava – Dorohoi, la limita dintre Zvoriștea și localitatea botoșăneană Vârfu Câmpului.
Tocmai din cauza stării tehnice, un expert tehnic a stabilit în vara acestui an semaforizarea și circulația pe mijlocul podului, astfel încât să circule doar câte un autovehicul pe pod. Traficul a fost și restricționat pentru autovehiculele cu o greutate mai mare de 7 tone.
Din păcate, în practică, au constatat în teren reporterii Monitorului de Suceava, restricția nu este respectată de o mare parte din conducătorii de vehicule grele.
Printre altele, în câteva minute au fost surprinse în timp ce treceau pe pod o combină agricolă și un tir. Alți șoferi de vehicul grele au oprit și au făcut cale întoarsă când au observat că sunt filmați.
Așadar, deși podul pe structură metalică se zdruncină serios când este traversat de un vehicul mai mare, cei mai mulți șoferi de vehicule grele ”strâng din dinți” și trec peste acesta.
Unii dintre șoferi spun că au de făcut drumuri scurte, iar un ocol ar fi extrem de lung și acuză având parțial dreptate că ”e mai ușor să pui un indicator de restricție decât se repari un pod”.
Evident, șoferii trec pe pod și pentru că nu au observat ca prin zonă să mai fie măcar periodic câte un echipaj de poliție. Nu mai vorbim și de un echipaj al Inspectoratului de Stat pentru Controlul Transporturilor Rutiere (ISCTR), instituție care are printre atribuții principale verificarea vehiculelor grele de transport marfă și respectarea maselor maxime admise.
Așa se face că restricțiile par a avea mai mult rolul de a absolvi de vină, în caz de dezastru, administratorul de drum, Compania de Drumuri, prin Direcția Regională de Drumuri și Poduri Iași.
Actualul pod are o lungime de 172 de metri și a fost construit pe grinzi metalice în 1933, fără a fi reabilitat și modernizat.
Are așadar o vechime de 90 de ani și prezintă probleme de siguranță confirmate de un expert tehnic.
Marea problemă este și că acest pod deteriorat și cu restricții mai trebuie să reziste câțiva ani.
Pentru că podul actual este o construcție prea veche, există un proiect pentru construirea unui pod nou, lângă cel actual. La nivel teoretic există finanțare pentru acest pod, prin Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, însă proiectul este încă la o fază incipientă și nimeni nu se poate hazarda privind vreun termen în care ar putea fi construit și dat în folosință.
Recent, Consiliul Județean Botoşani a emis certificatul de urbanism pentru acest obiectiv.
Așadar, cu alte cuvinte, se va mai circula multă vreme pe acest pod și ar fi nevoie să fie protejat de traficul greu, așa cum de altfel a stabilit un expert tehnic, în urma unei analize amănunțite.
Specialiștii în drumuri spun că podul, deși foarte degradat, are o structură care de principiu ar mai trebui să reziste câțiva ani, însă asta dacă s-ar circula așa cum s-a stabilit.