În cadrul festivității de aniversare a 60 de ani de la înființarea Colegiului „Petru Mușat” Suceava, într-o discuție privind oportunitățile și atractivitatea învățământului profesional și tehnic în rândul elevilor, prorectorul Universității „Ștefan cel Mare” Suceava (USV), Mihai Dimian, a subliniat că una dintre problemele cu care se confruntă cadrele didactice și învățământul, în general, este lipsa motivației în rândul elevilor, lipsa lor de interes pentru studiu, pentru educație.
”Nu este ușor pentru că motivația tinerilor, din păcate, este cea mai scăzută din cele 65 de țări analizate în testul PISA. Deci dincolo de ceea ce predăm noi, profesorii, tinerilor, de cât de buni suntem profesional, împreună trebuie să găsim o soluție pentru a crește această motivație. Și nu la nivelul elitelor, pentru că acolo motivație există, ci la nivelul de bază. Și discutând cu dumneavoastră, știu că aceasta este principala problemă cu care voi vă confruntați.
Știu că vă faceți treaba cât puteți de bine, știu că sunteți dedicați acestei meserii, dar despre elevi vă aud spunând <Dar el nu vine la școală sau, dacă vine, nu este atent>. (...) Dar avem alte modalități de a-i atrage pe tineri. Trebuie să intrăm peste zona lor, peste zona lor de dispozitive IT pe care le folosesc zilnic, pe care divertismentul le folosește cu succes. Copiii dedică tot mai mult timp divertismentului, tot mai puțin educației și sportului”, s-a adresat Dimian cadrelor didactice.
PISA este o evaluare standardizată internaţional, proiectată împreună de către ţările participante. Printre altele, testele PISA au ca scop să ofere informații despre nivelul cunoștințelor, abilităților și competențelor elevilor dintr-o țară; o perspectivă cu privire la modul în care aceste abilitați se raportează la nivel demografic, social, economic și educațional.
Pentru România, testările PISA au scos la iveală că tinerii nu mai învaţă cu aceeaşi plăcere şi manifestă un interes şi o motivaţie în scădere în comparaţie cu media celorlalte state dezvoltate ale lumii. Studiul mai arată că elevii români sunt cel mai puțini motivați dintre copiii care au luat parte la cercetare, la mare distanță de ceilalți.
„Nu putem doar cu vorbe să creștem motivația tinerilor”
Mihai Dimian a mai completat că elevii de la învățământul profesional beneficiază de burse din diverse fonduri, proiecte, din industrie sau de la Primăria Suceava, fiind una dintre soluțiile pentru a crește motivația acestora pentru studiu.
„Nu putem doar cu vorbe să creștem motivația tinerilor pentru aceste profile. Trebuie să-i sprijinim. Vin după o experiență lungă în Statele Unite, unde domeniul ingineresc era sprijinit masiv. Taxele de studii de la universitate erau de 30.000-40.000 de dolari anual. Cu toate acestea, majoritatea studenților din zona tehnică primeau susținere pentru a plăti această taxă, pentru cheltuielile obișnuite, de zi cu zi. Medicina, cultura trebuie oferite societății, dar trebuie să producem mai întâi venituri pentru a le putea susține. De aceea trebuie să încurajăm, în primul rând, dezvoltarea industriei”, a mai menționat Dimian în discursul său.