O tânără din Gemenea, Ionela Fercal, în vârstă de 18 ani, învățătoare titulară la o școală din capitală și studentă la Facultatea de Litere (departamentul de Studii europene), are o mare dorință: să producă o schimbare în ceea ce privește actualul sistem educațional, atât în ceea ce privește predarea la clasă, elevilor, cât și formarea cadrelor didactice.
Deși abia debutează în învățământ, fiind primul ei an în calitate de învățătoare la Școala Gimnazială „Șerban Vodă" din București, suceveanca, absolventă a Colegiului Național „Mihai Eminescu" Suceava, profilul pedagogic, vrea să se dăruiască total elevilor ei și să schimbe ceva în educație. „Înclinația mea spre cariera didactică vine încă din copilărie, ca o reacție împotriva unui sistem care critică, ceartă, <lovește> elevii. Dorința mea este să produc o schimbare în ceea ce privește actualul sistem educațional, atât în ceea ce privește elevii, cât și formarea cadrelor didactice. Iubesc copiii, le iubesc inocența și sunt fascinată de inventivitatea și inteligența de care dau dovadă, astfel, sunt aici pentru a lupta cu ei, nu împotriva lor, precum sistemul actual”, spune tânăra.
Nemulțumită că „mass-media judecă sistemul educațional din România, atât cadrele didactice, cât și modul în care acestea își exercită meseria”, că din toate părțile se aud critici cu privire la condițiile în care se desfășoară actul educațional, suceveanca le propune tuturor să-și canalizeze energia spre a schimba ceva, spre a propune soluții la probleme, „în loc de a comenta micile eforturi ale celor din jur”. „Sunt articole care vorbesc despre notele profesorilor de la titularizare (un examen care, contrar așteptărilor celor care nu sunt dascăli, nu cuprinde numai ce predai la clasă, ci și un mare volum de materie care nu își are rostul). O învățătoare trebuie să rezolve la examen nu numai cerințe de gramatică, matematică și pedagogie, ci și binecunoscutele eseuri pentru bac, învățate uneori pe de rost (nu, nu predăm copiilor Enigma Otiliei sau alte opere, și capacitatea noastră de evaluare poate fi constatată printr-un altfel de item)”, spune Ionela Fercal.
Chiar dacă este plină de speranță și plină de optimism în ceea ce își dorește să facă în cariera de cadru didactic, primul ei an în învățământ „mă face să mă lovesc de multe obstacole”. „Ce știi tu să predai la vârsta asta?", „Ce educație îi poți oferi copilului meu?", sunt doar câteva dintre întrebările pe care le-a primit deja de la unii părinți care, tipic românesc, spune învățătoarea, sunt predispuși să critice, nicidecum să se gândească la dezvoltarea copilului.
„Am învățat la un liceu de prestigiu, unde timp de patru ani am cunoscut o echipă de profesori excepționali, care ne-au învățat, înainte de toate, cum să ne descurcăm în viață, cum să ne comportăm ca dascăli și cum să reușim în ceea ce ne propunem. Cu mici excepții, unele persoane mi-au spus că nu o să reușesc, că sunt <nebună> și că nu se merită. Iată-mă, titulară pe post la una dintre cele mai frumoase școli din București, studentă la Facultatea de Litere, și, mai presus de toate, împlinită din punct de vedere profesional și emoțional”, ne-a mărturisit Ionela Fercal, care are și un sfat pentru tinerii care doresc să devină profesori: „Nu vă lăsați influențați de partea financiară, nici de criticile celor din jur. Țineți minte că menirea noastră este să schimbăm lumea”.