Poliția orașului Vicovu de Sus a fost sesizată pe 31 iulie, în jurul orei 10.00, de activistul de mediu Daniel Bodnar, care a solicitat verificarea a două căruțe care circulau prin Vicovu de Sus și care transportau cantități mari de lemn pentru un astfel de mijloc de transport.
Cele două căruțe au fost reperate în trafic și oprite de polițiști, una pe Calea Cernăuți și una pe Calea Bucovinei.
Cei doi căruțași nu aveau nici un document de proveniență a lemnului și au dat din umeri la întrebările polițiștilor.
Cele două atelaje hipo au fost transportate la cel mai apropiat punct al Ocolului Silvic Putna, unde s-a trecut la inventariere.
Deși prima reacție ar putea fi că hoții de lemn adevărați nu se folosesc de căruțe, acest caz demontează această părere.
Una din căruțe transporta 4,82 mc lemn (0,78 mc lemn rotund construcții molid și cantitatea de 4,04 mc lemn foc molid), în timp ce a doua un total de 7,24 mc lemn (0,61 mc lemn rotund construcții molid și cantitatea de 6,63 mc lemn foc molid).
Prejudiciul rezultat din lemnul transportat cu cele două atelaje hipo este de aproximativ 2.000 de lei.
Cantitățile de lemn au fost confiscate de polițiști și predate în custodia Ocolului Silvic Putna.
Activistul de mediu Daniel Bodnar a explicat ce se ascunde în spatele acestor transporturi de lemn cu căruțele:
”Câți metri cubi sunt transportați pe două căruțe de astea modificate este exact cât se pune pe un camion. Iar o căruță face 2 – 3 curse pe zi.
Având în vedere legea care prevede confiscarea camioanelor care transportă peste 10 mc lemn s-a ajuns la acest mod de operare.
Este un lucru diferit când duce un om un metru cub de lemn de foc pentru a se încălzi și alta când sunt folosiți căruțașii de pădurari să transporte lemnul ilegal.
Noi vrem să atragem atenția că metodele lor sunt tot mai diverse și trebuie cumva opriți”, a declarat pentru Monitorul de Suceava activistul de mediu Daniel Bodnar.
Nu este primul caz de acest gen, poliția oprind relativ recent și un convoi de patru căruțe care transportau lemn de proveniență ilegală.
Se poate vorbi de o nouă metodă de furt cu aceste căruțe modificate, trase de cai puternici, care pot transporta cantități mari de lemn.
Metoda este eficientă când lemnul furat din pădure este transportat pe distanțe scurte. Astfel, o căruță poate face lejer 2-3 transporturi pe zi, iar cantitățile de lemn cumulate sunt foarte mari.
În momentul de față legea nu permite mai mult decât aplicarea unei amenzi și confiscarea lemnului, fără a putea fi confiscat atelajul hipo sau caii.