Pădurea și lemnul sunt teme de mare interes public, iar numărul celor care se exprimă asupra acestora este foarte mare. Dar știu oare cititorii de presă, telespectatorii sau utilizatorii rețelelor de socializare, atunci când scriu sau comentează, cum stau lucrurile cu adevărat în pădure sau în industria lemnului?
Aceasta a fost una dintre temele dezbătute cu jurnaliști și comunicatori ai instituțiilor din sectorul forestier la Conferința ASFOR „Comunicare și Jurnalism” organizată la finele săptămânii trecute.
Cu această ocazie, jurnaliștii și specialiștii ASFOR au discutat două aspecte delicate:
- Cât de bine sunt cunoscute realitățile sectorului forestier din România?
- Pe ce se bazează cei care emit opinii sau comentarii pe acest subiect?
Un studiu realizat acum trei ani relevă faptul că „atunci când indivizii împărtășesc sau interacționează cu dezinformările pe care le văd online, ei au fost, în esență, convinși să facă acest lucru de către inițiatorii acestor dezinformări”.
„Sectorul forestier este un bun contributor la PIB-ul României, cu 3,5-4%. Peste 120.000 de lucrători trudesc din greu, în condiții dificile, cu echipamente și utilaje învechite, pentru a aduce lemnul din pădure în casele noastre.
În același timp, imaginea acestui sector este una preponderent negativă. Deși supravegheați din toate părțile – de la ONG-uri, până la instituții ale statului – forestierii români apar mai mereu ca personaje negative în relatările presei”, au remarcat reprezentanții Asociației Forestierilor din România.
Obiectivitate versus audiență
De altfel, o parte a conferinței a fost dedicată jurnaliștilor. Manualul de jurnalism spune că mass-media evidențiază anormalul: un om care mușcă un câine „face” o știre, un câine care mușcă un om, nu. În aceste condiții, cât de coerente sunt procesele de comunicare legate de subiectele pădure și lemn? Este informația lansată de presă neutră sau este partizană? Sunt jurnaliștii obiectivi sau sunt interesați doar de menținerea acestui conflict și furnizează știri asimetrice pentru a-și mări audiența?
Abundență legislativă – 1.454 de decizii legislative în 31 de ani
Discuțiile în cadrul conferinței au vizat și aspecte care țin de legislație. Inclusiv despre abundența de legi în domeniu.
Din 1990 până în 2021, statul român a adoptat 1.454 de documente legislative naționale care privesc sectorul forestier: 209 legi, 173 ordonanțe de urgență, 617 hotărâri de guvern, 285 ordine de ministru și 170 de decizii ale unor instanțe superioare, cum este CCR.
Parlamentul și Guvernul au emis, împreună, 382 de acte legislative. O medie de 12 pe an. Sau unul pe lună, dacă vreți. Statistic vorbind, în fiecare lună, timp de 31 de ani, a apărut ceva nou în legislația forestieră, determinând funcționarea sectorului.
„E complicat să ne asumăm verdicte fără o minimă informare!”, au atras atenția cei de la ASFOR.
Doi ani de la lansarea ForestMania.ro
Acum doi ani și ceva, la o ședință a echipei de comunicare a ASFOR, Ciprian Dumitru Muscă, președintele asociației, a propus crearea unui site de știri dedicat sectorului forestier. Pe piața media din România nu exista un astfel de site.
În câteva luni a fost scrisă strategia site-ului, au fost stabilite responsabilitățile și rubricile, a fost realizat designul, s-a construit site-ul. A fost realizată și aplicația pentru smartphone.
În iulie 2021, apărea ForestMania.ro. Un site „despre și pentru iubitorii de pădure și lemn”.
În doi ani, ForestMania.ro a devenit un reper al comunicării decente într-o lume dominată de fake-news și atacuri la adresa forestierilor.
„Ne-am profesionalizat comunicarea, publicăm pe site-ul propriu și pe pagina de Facebook informații utile atât sectorului forestier, cât și publicului larg. Producem materiale video și filme documentare, transmitem de 2-3 ori pe lună comunicate de presă, organizăm lunar evenimente, publicăm ghiduri și cărți de specialitate și continuăm publicarea revistei de specialitate <Meridiane forestiere>.
Sărbătorim doi ani de la lansarea ForestMania.ro, singurul site de știri dedicat pădurii și lemnului. Un site care a crescut spectaculos, cu o pagină de Facebook foarte activă și un canal YouTube pe care pot fi urmărite producțiile noastre video. Le mulțumim tuturor celor care au participat la evenimentul nostru! Vrem să creștem parteneriatul cu jurnaliștii, comunicarea fiind una dintre cheile echilibrului social”, a concluzionat Ciprian Muscă, președintele ASFOR, care și-a propus să organizeze cel puțin o dată pe an o astfel de conferință.