Profesori cu grad didactic I, cu o experiență bogată la catedră, unii chiar de peste 20 de ani, nu vor putea fi din toamnă nici măcar suplinitori, întrucât nu au reușit să obțină măcar un 5 la examenul de titularizare din data de 12 iulie.
Cu 17 ani la catedră și grad didactic I în portofoliu, o profesoară de limba franceză din Fundu Moldovei a fost notată cu 3,50 la proba scrisă a titularizării.
Pe picior greșit a fost prins și un cadru didactic de la Liteni, cu cel mai înalt grad și 28 de ani vechime în învățământ, care a primit nota 3,65 la Terapie educațională complexă și integrată (vizează elevii cu cerințe educative speciale).
Parte de un eșec a avut și un cadru didactic din Cârlibaba, cu 10 ani la catedră, grad I, care dorește un post pe o perioadă nedeterminată de profesor de limba română. El figurează cu 3,55 la examenul de titularizare.
Un candidat din Sighetu Marmației, care dorește să se titularizeze într-una din școlile din județ, are 3,55 la proba scrisă a testării, la disciplina Prelucrarea lemnului (maistru instructor). Profesorul are 14 ani de când predă elevilor și grad didactic I.
Astfel, după ani de zile petrecuți în fața elevilor și diplome care le atestă „competenţe didactice de înalt nivel”, mai multe cadre didactice din județ au ratat examenul de titularizare din acest an, unde au obținut calificative rușinoase.
Pentru acești profesori experiența bogată la catedră nu s-a reflectat și în notele obținute la examenul care le-ar fi permis să se angajeze pe un post didactic pe o perioadă nedeterminată.
Mai mult, potrivit legii, un profesor cu gradul I trebuie „să se remarce prin prestaţii didactice de calitate, prin competenţă didactică de înalt nivel, dovedită prin rezultatele obţinute în procesul de învăţământ, prin preocupări şi realizări de cercetare şi inovare a procesului de învăţământ”, calității nedovedite însă și la examenul scris de săptămâna trecută.
Lista candidaților care au fost prinși nepregătiți de testarea de la titularizare continuă și cu alte exemple.
Un profesor din Frasin, cu 17 ani în învățământ, fără grad de această dată, are nota 3,25 la Psihopedagogie specială.
Frapant este și cazul unui învățător din Botoșani, examinat la Suceava, cu 27 de ani în învăţământ, gradul I, care a fost evaluat cu 5,45.
Cum s-au descurcat ceilalți colegi
Peste 700 de candidaţi suceveni care aspiră la o carieră didactică au susţinut, săptămâna trecută, examenul de titularizare în învăţământ. Potrivit centralizării transmise de Ministerul Educației, 153 dintre lucrările candidaților suceveni au fost notate cu note din intervalul 1-4,99, 239 de lucrări au calificative din intervalul 5-6,99, 343 de note sunt între 7 și 9,99, iar două note sunt maxime.
Pentru concursul de titularizare, în Suceava au fost înscriși 917 candidați. 793 au fost prezenți, însă 54 dintre ei s-au retras în timpul probei din motive personale sau medicale, iar un altul a fost eliminat pentru tentativă de fraudă.
Titularizarea este angajarea într-o școală, pe o perioadă nedeterminată. Pentru a se titulariza – deci pentru a se angaja pe o perioadă nedeterminată – profesorii trebuie să obțină minimum nota 7 atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă. Pentru a deveni suplinitor – deci pentru angajarea pe perioadă determinată – candidații trebuie să obțină minimum nota 5 atât la proba scrisă, cât și la inspecție.
146 de contestații
Nemulțumite de evaluarea lucrărilor, 146 de cadre didactice au solicitat recorectarea tezelor.
Cele mai multe contestații vin din partea educatorilor – 21, a învățătorilor – 19, la matematică și la educație fizică și sport – câte 14, engleză – 11, limba și literatura română – 10.
Rezultatele finale vor fi afișate în data de 26 iulie.