Acum 12-15 ani sau chiar mai mult autocarul era de departe mijlocul cel mai des utilizat de suceveni, și nu numai, pentru a călători în străinătate, în special în Europa. Între timp, au apărut tot mai multe curse de avion low-cost, iar prețul biletelor cu care se putea ajunge la Roma, Bruxelles sau în alte colțuri ale Europei era unul foarte mic. Așa se face că s-a ajuns la o perioadă de scădere serioasă a numărului de pasageri care preferau ca mijloc de transport autocarul.
Numai că, în situația din această vară, în care asistăm la zeci sau dacă nu chiar sute de curse aeriene, la nivel național, care au întârzieri sau sunt reprogramate, călătorii și-au îndreptat din nou atenția spre autocare. Sunt avantaje și dezavantaje. De exemplu, pentru un zbor Suceava – Roma, cu plecare pe 17 iulie și întoarcere 21 iulie, un drum dus-întors costă 1.050 de lei cu cei de la Wizz Air. Asta înseamnă ceva mai mult de 200 de euro, în care nu este inclus bagaj de cală, pentru că altfel prețul ajunge liniștit la 250 de euro. Dacă s-ar respecta orarul de zbor probabil nu ar fi nici o problemă, dar la modul cum s-au derulat lucrurile în această vară nu există absolut nici o garanție că avionul va pleca la timp.
De exemplu, un sucevean care avea bilet de avion de la Bergamo la Suceava în după-amiaza zilei de sâmbătă a constatat că respectiva companie vânduse mai multe bilete față de capacitatea maximă și el nu a mai avut loc în avion. A fost reprogramat pentru cursa Bergamo - Cluj de duminică, a plecat cu două ore întârziere și a ajuns în România luni dimineața, la ora 3.00. Acasă a fost abia luni, în jurul orei 14.00. Cu alte cuvinte, după circa 40 de ore față de momentul în care ar fi ajuns normal. Probabil va primi înapoi cei 250 de euro cât a costat biletul de avion, dar nervii și timpul pierdut nu-i va recupera niciodată.
Spre comparație, o cursă a firmei Tarsin spre Roma durează 27 de ore, cu tot cu staționări. Prețul unui bilet dus este de 120 de euro, iar dus-întors este 200 de euro. Iar aici, limita de bagaj este aproape fără nici un prag. E drept, e un drum destul de lung și obositor, dar nu există incertitudinea plecării și a sosirii la destinație. Chiar și așa, cei de la Tarsin spun că numărul de călători a crescut luna aceasta cu 50% față de luna trecută. E și perioadă de concedii, dar cu siguranță are legătură și cu scumpirea biletelor de avion și programul de zbor dat efectiv peste cap în ultimele luni. Până la urmă, e alegerea fiecăruia în a opta pentru unul din cele două mijloace de transport, asta dacă nu dorește să plece la drum cu mașina mică.