Afişarea rezultatelor finale de la bacalaureat a pus capăt tuturor emoțiilor candidațiilor, însă a stârnit multe semne de întrebare în ceea ce privește obiectivitatea, corectitudinea și simțul de răspundere al celor care corectează aceste lucrări.
O simplă trecere în revistă a notelor inițiale și a notelor finale, după soluționarea contestațiilor, mai ales la limba română, relevă diferențe însemnate, deloc puține, dintre cele două calificative.
Elevi notați într-o prima fază cu calificative modeste au fost apreciați de cea de-a doua comisie de evaluare cu note chiar și cu 2 puncte mai mari.
Sunt răsturnări mari de situație,un adevărat test al nervilor dacă ne gândim la miza mare a elevilor, și anume admiterea la facultate.
Sunt diferenţe consistente care pun o mare pată asupra profesionalismului de care dau dovadă o parte dintre cei care corectează lucrările.
Elev notat cu 6 inițial, a primit 8 după contestație
Un exemplu elocvent în acest sens îl constituie cazul unui elev de la Colegiul Tehnic Rădăuți, care a obținut la limba română 6,1, însă după contestație a fost evaluat cu 8,15, adică cu peste 2 puncte în plus.
Un alt elev, de această dată de la Colegiul Național „Mihai Eminescu” Suceava, a primit la limba română nota 6,60, însă după contestații nota i-a fost mărită la 8,5.
La Colegiul Național ”Nicu Gane” Fălticeni, contestația i-a adus unui absolvent aproape 2 puncte în plus la limba română, de la nota 6,05 la nota 8.
Lista de exemple continuă cu multe astfel de situații.
Tot de la Colegiul ”Mihai Eminescu”, un absolvent de mate – info a primit inițial 7,5, iar după contestație 9,35, la limba și literatura română. De la același liceu, aceeași disciplină, un elev a fost notat inițial cu 6,90, iar nota finală i-a urcat la 8,70.
De la Colegiul „Eudoxiu Hurmuzachi” Rădăuți vine următorul exemplu. 7,3 nota inițială, 9 nota finală. Și tot la același colegiu, un absolvent a primit după contestație nota 9,1, deși inițial lucrarea sa fusese evaluată cu 7,55.
Lista abundă de astfel de exemple, de contestații soluționate în favoarea elevilor, cu diferențe considerabile.
Potrivit unei centralizări a Ministerului Educației, au fost depuse 885 de contestații la limba română, la noi în județ, dintre care 846 au fost întemeiate, modificându-se nota. Pentru 418 note sunt diferențe mai mici de 0,5 între nota finală și cea inițială, pentru 287 de lucrări sunt diferențe între 0,5 și 1 punct, pentru 115 lucrări sunt diferențe între 1 și 1,5, iar pentru 26 de lucrări sunt diferențe de peste 1,5 puncte.
Ce spune legea
Potrivit metodologiei, în cadrul etapei de soluţionare a contestaţiilor, în situaţia în care se constată o diferenţă de notare mai mare de 1,5 puncte, în plus sau în minus, între nota de la evaluarea iniţială şi cea de la contestaţii, lucrarea este transmisă spre a fi reevaluată altor doi profesori evaluatori. Nota finală, ca urmare a reevaluării în etapa de soluţionare a contestaţiei, este calculată din cele 4 note, după eliminarea celor două note/valori extreme, ca media aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire, a celor două note/valori centrale. Metodologia mai arată că nota definitivă, acordată în conformitate cu procedura menţionată, nu mai poate fi modificată şi reprezintă nota obţinută de candidat la proba respectivă.
Așadar, în cazul acestor diferențe mari, nota finală, care apare pe site-ul Ministerului Educației, nu este nota dată de comisia de contestație, ci media dintre cele două note de mijloc obținute în etapa de soluționare a contestației.