Cum pot influența comunitatea trupele de actori care continuă să facă spectacole chiar și în orașe aflate sub asediu, cum vedete de pe micile și marile ecrane au devenit mari oameni de stat, oameni politici și sursă de inspirație pentru populații de zeci și sute de milioane, dar și multe alte situații în care viața de pe scenă se intersectează și influențează viața reală (și invers), au fost discutate în cadrul Festivalului Zilele TMMVS, cu criticul de teatru Oltița Cîntec.
„Pot artiștii opri războiul/conflictele? În mod direct nu, dar pot contribui în forme variate, eficiente, sensibile, care sunt mai eficace de multe ori decât alte forme de intervenție”, este concluzia criticului de teatru ieșean, care a publicat recent și o carte care înglobează textele mai multor autori, cu titlul „Sub vremuri. Teatru și conflict” (ediție bilingvă).
„Una e să scrii despre război și să-l joci în scenă, și cu totul altceva să fii parte a lui”, a spus Oltița Cîntec.
Iar un exemplu foarte elocvent al modului în care trupele de teatru pot face foarte mult pentru moralul celor din jurul lor și al națiunii în general a fost cel al unor tineri artiști din țara vecină, aflată în război cu o mare putere a lumii.
„Anul trecut, artiștii de la teatrul Dramatic din Dnipro (Ucraina), pe care i-am selectat și invitat la Festivalul de Teatru pentru Publicul Tânăr de la Iași, au fost foarte încântați de faptul că pot să își facă în continuare meseria. Ei au povestit cum au jucat în continuare, chiar și când orașul a fost asediat, iar când sună alarmele, opresc spectacolul, merg împreună cu spectatorii în adăpostul subteran, iar când se liniștesc lucrurile, revin în sală și pe scenă și continuă să joace.
Efectiv m-au trecut fiorii. I-am întrebat de ce? Pentru că teatrul ține de normalitate și atât timp cât vrem să arătăm că societatea și țara noastră trebuie să existe, trebuie să avem grijă să păstrăm această continuitate, care ne arată că vom reveni la normalitate”, a povestit Oltița Cîntec, în cadrul unui dialog cu dramaturgul Matei Vișniec și managerul TMMVS, Angela Zarojanu, în spațiul expozițional al teatrului sucevean.
Criticul de teatru a mai dat numeroase exemple de actori care s-au folosit de abilitățile lor pentru a gestiona situații complicate în calitate de persoane publice de mare rang. Cel mai recent și mai cunoscut în prezent e chiar președintele Ucrainei, Volodimir Zelenski, care din actor de comedie, care juca rol de președinte, a ajuns chiar pe funcția respectivă, iar atuurile meseriei sale s-au dovedit foarte utile în conflictul cu „marele urs”.
Alte exemple celebre oferite publicului sucevean de Oltița Cîntec sunt Ronald Reagan, care a avut două mandate de președinte al Americii într-o perioadă conflictuală, a Războiului Rece, Arnold Schwarzenegger, care din actor de filme de acțiune a devenit guvernator de California, timp de două mandate, ori Clint Eastwood, care a devenit primar al unui orășel american. Un exemplu aparte și care a stârnit multe zâmbete este cel al unei actrițe de filme porno, Ciocciolina, care a obținut două mandate în Parlamentul Italiei și s-a oferit să pună capăt războiului din Irak printr-o partidă de amor cu Saddam Hussein.
Oltița Cîntec este critic de teatru, doctor în Teatrologie, conf. univ. dr. la Facultatea de Teatru a Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași, director artistic al Festivalului Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr (FITPT) și al Teatrului Luceafărul din Iași, președintă a Asociației Internaționale a Criticilor de Teatru România (AICT.RO).