Un minor în vârstă de 15 ani a fost acroșat de o mașină ieri, pe trecerea de pietoni din apropiere de magazinul Torino, din cartierul Burdujeni al municipiului Suceava, evenimentul rutier fiind din fericire unul ușor. Băiatul a fost preluat de o ambulanță și transportat la Unitatea de Primiri Urgențe Suceava, unde a fost diagnosticat cu leziuni minore, care nu au necesitat internarea. La aceeași trecere de pietoni de pe Calea Burdujeni, în luna ianuarie a acestui an a mai avut loc un accident rutier. Atunci a fost accidentată o femeie, iar consecințele au fost cu mult mai grave. Victima a rămas cu serioase probleme locomotorii în urma acelui accident.
Problema asupra căreia vrem să atragem atenția în acest articol este că în municipiul Suceava sunt încă multe treceri de pietoni de pe artere principale care nu sunt semaforizate, deși despre această problemă se discută de ani de zile, iar toată lumea, în frunte cu specialiștii în siguranță rutieră, este de acord că este necesar acest pas.
Semaforizările trecerilor de pietoni, pentru siguranța traficului, sunt prinse în proiecte, însă o investiție care pare simplă se dovedește foarte complicată.
Studiu de fezabilitate, proiect, fonduri europene, execuție...
Revenim întâi punctual la cazul trecerii de pietoni din zona Torino.
Locatari din zonă și asociația căreia îi sunt arondate blocurile au înaintat adrese Primăriei municipiului Suceava, la începutul acestui an, în care au sesizat că este imperios necesar ca trecerea să fie semaforizată, cu buton manual, dându-se ca exemplu accidentul grav din data de 17 ianuarie a.c., în care victimă a fost o femeie.
Primăria Suceava a transmis un răspuns sesizărilor, în care a arătat că în cazul trecerii de pietoni de pe strada Calea Burdujeni, intersecție cu strada Păcii, a fost aprobat ”Studiul de fezabilitate și indicatorii tehnico-economici” aferenți obiectivului ”Instalații de semaforizare în municipiul Suceava”, încă din anul 2020, iar în anul 2023 se va face proiectarea amenajării cu semafor, în funcție de buget. Informația mai nouă este că proiectul tehnic va fi gata până pe 20 iulie, după care ar urma și faza de execuție.
Explicația acestor proceduri greoaie este că aceste investiții se fac cu fonduri europene și trebuie respectați pași procedurali, care durează.
Este nevoie de o urgentare a acestor investiții
Aproximativ în aceeași situație sunt și alte treceri de pietoni din municipiul Suceava, care nu au fost încă semaforizate. De ani de zile, Biroul Rutier al Poliției municipiului Suceava insistă prin adrese scrise că este nevoie de semaforizarea urgentă a tuturor trecerilor de pietoni de pe artera principală a Sucevei. Statistic, acolo unde trecerea de pietoni este semaforizată, accidentele se mai produc foarte rar.
Sigur, adresele nu sunt greu de făcut, dar din păcate punerea în practică a proiectelor se dovedește greoaie. Probabil că aceste investiții care salvează vieți ar putea fi totuși urgentate, mai ales dacă ar fi pe lista scurtă de urgență a administrației locale.
Următoarea trecere de pietoni din Suceava care va fi semaforizată
Conform proiectului, în cazul Calea Burdujeni, trecerea de pietoni din dreptul bisericii Sf. Andrei ar urma să fie desființată, iar cele din dreptul pieței și din zona magazin Mopan - Torino să fie semaforizate.
Evident, nu numai aici semaforizarea este necesară și foarte așteptată de oamenii care stau în zonă.
Foarte urgente pentru siguranța traficului sunt și semaforizările de la trecerile de pietoni de la stațiile Policlinică și Bancă.
Deocamdată, proiectul de semaforizare cel mai avansat din rândul celor aflate pe lista de așteptare este cel al trecerii de pietoni din dreptul Școlii 3 de pe Mărășești.
Suceava, un oraș în care mulți șoferi nu acordă prioritate
Din păcate, trebuie să o spunem, Suceava este un oraș în care mulți șoferi nu acordă prioritate la locurile marcate și unde respectul față de pieton este printre cele mai scăzute din țară. Cine s-a plimbat prin multe municipii reședință de județ din România a putut observa că prin alte părți șoferii sunt mult mai atenți la a acorda prioritate pietonilor pe locurile marcate. Șoferii reduc viteza și opresc chiar înainte ca pietonul să fie în poziția de a traversa. La noi, din păcate, nu este așa, ceea ce crește și mai mult necesitatea semaforizării trecerilor de pietoni de pe arterele principale.