Ajutorul în carduri încărcate cu 2.000 de lei acordat de guvern, din luna iulie a anului trecut până în februarie 2023 inclusiv, mamelor din categorii defavorizate a ajuns până acum la 572 de mame din județul Suceava.
Este vorba despre 383 de mame înscrise în rândul beneficiarilor de alocație pentru susținerea familiei, 82 de mame beneficiare de venitul minim garantat, două mame provenite din Ucraina, nouă mame cu dizabilități, o mamă fără acte, 56 de mame minore și 34 de mame aflate în situații critice, conform datelor furnizate de Prefectura Suceava.
Ajutorul de 2.000 de lei pentru nou-născuți se acordă în baza OUG nr. 113 din 15 iulie 2022, o singură dată, mamelor defavorizate și poate fi folosit doar pe teritoriul României și numai pentru achiziționarea produselor de îngrijire pentru nou-născuți: scutece, produse pentru toaleta bebelușului, haine pentru acesta, articole sanitare și medicale pentru mamă și pentru copil. Suma poate fi cheltuită în termen de 6 luni de la virarea pe suportul electronic. Banii nu se pot retrage de la bancomat, chiar dacă sunt virați pe card sub formă de tichete sociale pe suport electronic, și nici nu pot fi preschimbați în numerar.
Pot beneficia de aceste carduri mamele cu drept de venit minim garantat; de alocație pentru susținerea familiei; mame aflate temporar în situații critice de viață, respectiv victime ale calamităților, ale violenței domestice, persoane dependente și/sau care se află în situații deosebite de vulnerabilitate, stabilite prin ancheta socială; mame fără acte de identitate; mame minore; mame cu dizabilități (trebuie să dețină certificat de încadrare în grad de handicap eliberat de comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap sau de comisia superioară de evaluare a persoane adulte cu handicap); mamele cetățeni străini sau apatrizi proveniți din zona conflictului armat din Ucraina; în toate situațiile solicitarea trebuie să fie făcută nu mai târziu de 3 luni de la nașterea copilului, la primăria localității în care mama are domiciliul sau reședința.
Procedura pentru obținerea cardurilor
Documente necesare pentru accesarea sprijinului sunt: certificat de naștere pentru copilul pentru care se solicită dreptul, act de identitate mamă/declarație pe proprie răspundere privind identitatea sa, precum și alte documente privind situația socio- medicală a mamei, după caz: certificat de încadrare în grad de handicap, ordin de protecție, adeverințe de la centre specializate care să ateste situația de violență/de refugiat, de persoană dependentă etc.
În urma solicitării persoanei interesate, se analizează documentele privind situația socio-medicală a mamei și se efectuează o anchetă socială la domiciliul mamei avându-se în vedere identificarea îndeplinirii unuia dintre criteriile de eligibilitate pentru acordarea cardului pentru nou-născuți. În funcție de situația constatată, se va recomanda acordarea sau nu a beneficiului respectiv. Dacă acordarea beneficiului este justificată, primăria face demersurile necesare pentru solicitarea sprijinului către Prefectură, prin completarea datelor pe listele aferente categoriei din care face parte persoana eligibilă. La data transmiterii listelor către Prefectură, copilul nu trebuie să aibă o vârstă mai mare de 3 luni.
Cardurile se înmânează mamelor eligibile în termen de 5 zile de la preluarea de la Prefectură, conform listelor transmise anterior de primării. Pentru beneficiarii nedeplasabili, cardul se livrează la domiciliu. Conform legislației, folosirea banilor în alt scop decât cel pentru care au fost acordați, comercializarea sau schimbarea pe diverse bunuri, precum și refuzarea cardurilor în mod nejustificat constituie contravenție. Banii pentru acest ajutor se acordă prin Programul Operațional pentru Ajutorarea Persoanelor Defavorizate.