Parlamentarii AUR Suceava, deputații Dorel Acatrinei, Florin Pușcașu și senatorul Mircea Dăneasa, vor să afle de la premierul României, Nicolae Ciucă, cine îi va apăra pe transportatorii români după ce prețul rovinietei va crește de șase ori. Dorel Acatrinei, Florin Pușcașu și Mircea Dăneasa au arătat că rovinieta pentru camioane se scumpește de șase ori, de la 1.210 euro, în prezent, la 7.050 euro în 2026 și chiar la 16.000 euro din 2035, potrivit unui proiect pe care l-a prezentat Ministerul Transporturilor. Cei trei parlamentari au arătat că aceasta este o modificare substanțială a sistemului de taxare atât pentru autoturisme, cât mai ales pentru camioane, o obligație prevăzută în Planul Național de Relansare și Reziliență (PNRR), cu termen vara anului 2023 pentru transpunerea în legislația națională, respectiv 2026 pentru aplicarea efectivă.
„Astfel, rovinieta pentru autoturisme se va plăti ca în prezent pentru o anumită perioadă, dar se introduce clasa de poluare. Astfel, pentru un autoturism rovinieta va crește de la 28 la 38 euro în 2026 și 46 euro în 2035 pentru un autoturism Euro VI.
Rovinieta pentru camioane crește de la 1.210 euro/an (camioane grele) la 7.050 euro în 2026 și 16.275 euro în 2035 pentru un parcurs de 100.000 kilometri/an și norma de poluare Euro VI. Aceste propuneri sunt valabile pentru autostradă, calculul pentru folosirea drumurilor naționale fiind prevăzut la o valoarea de 50%”, i-au transmis parlamentarii AUR Suceava premierului României. De asemenea, ei au mai precizat că dacă România ar fi fost în Schengen ar fi eliminate pretextele de supunere la control și de amendare a transportatorilor români.
Ei au arătat că rezultatul direct al eliminării controalelor la frontieră este o creștere a fluidității traficului transfrontalier cu numeroase beneficii constând în timp redus de staționare a transportatorilor români în frontieră și creșterea nivelului de trai în România pentru lucrătorii din domeniu. „Controalele la frontieră perturbă traficul rutier de bunuri în spațiul comunitar, acest lucru fiind resimțit din plin de șoferii profesioniști direct expuși, care se văd nevoiți să-și replanifice strategia de transport pentru a putea livra la timp comenzile. Desigur, toate aceste întârzieri generează costuri suplimentare ce se vor regăsi în costul total al produselor și, ca de fiecare dată, suportate de consumatorul final”, au precizat Acatrinei, Pușcașu și Dăneasa.
Cei trei parlamentari AUR Suceava consideră că în următorii doi ani, România va pierde peste 5% din PIB datorită migrării activității de transport rutier internațional, inclusiv a personalului direct implicat și a familiilor. „Totodată, ponderea la exporturi a transportului rutier de mărfuri în total transport rutier este de aproximativ 80%, de aceea orice măsură care nu ar sprijini acest trend ar afecta negativ economia României”, au atras atenția aceștia. În final, ei vor să afle de la premier dacă a luat în calcul creșterea șomajului și falimentul unor transportatori români, care nu pot să susțină PIB-ul României prin plata taxelor în condițiile impunerii unor costuri cu rovinieta mărite de 6 ori, a implementării pachetelor de mobilitate “negociate” cu UE care generează costuri duble și fără beneficiile spațiului Schengen.