Doi puștani din Suceava la care distracție înseamnă să vandalizeze munca altora au devenit „spaima” stațiilor și automatelor TPL din municipiul reședință de județ. Zilnic, cei doi teribiliști iau la rând câte una-două stații de așteptare și le mâzgălesc pereții și geamurile cu vopsea de tip spray, folosită pentru graffitti, dar și cu markere speciale, foarte rezistente.
La fel au făcut și cu automatele TPL de eliberare a biletelor și abonamentelor (sistemul E-ticketing), acoperite cu fel de fel de înscrisuri și mesaje, la care au provocat și diverse defecțiuni, prin intervențiile lor huliganice.
Disperați de situație, cei de la TPL, care sperau ca puștanii să se liniștească, să nu fie cazul să ia măsuri contra lor, au depus miercuri plângere penală la Poliție, împreună cu zeci de poze și filmulețe cu autorii distrugerilor în acțiune.
„Toate stațiile în care avem echipamente sunt monitorizate video și în toate cazurile de vandalizare vom depune plângere la Poliție. La fel, avem monitorizare video în toate autobuzele și microbuzele. Autobuzele mari electrice ZTE au câte 8 camere video, cele Solaris au 7 camere și cele Karsan Jest au câte 5 camere. Toate au un fel de cutie neagră care stochează imaginile și noi le furnizăm organelor competente. În total gestionăm aproape 500 de camere video, care ne ajută și să verificăm orice reclamație sau incident”, a spus Gabriel Petruc, directorul TPL Suceava.
Conform articolului 253 din Codul Penal, la care se încadrează faptele reclamate de TPL la Poliție, distrugerea, degradarea sau aducerea în stare de neîntrebuinţare a unui bun aparţinând altuia ori împiedicarea luării măsurilor de conservare sau de salvare a unui astfel de bun, precum şi înlăturarea măsurilor luate se pedepsesc cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă.
Incidentele petrecute în autobuze sau în stații, verificate pe înregistrările video
Introducerea monitorizării video în autobuze, microbuze și în stațiile TPL s-a dovedit utilă în foarte multe situații, de la incidente până la accidente, filmările fiind puse la dispoziția autorităților ori de câte ori este nevoie.
De multe ori, reclamații făcute de unele persoane au fost infirmate de imaginile surprinse de camerele de supraveghere, dar alteori s-au confirmat și au dus la luarea de măsuri disciplinare ori s-au soldat cu demisii din partea celor implicați.
„Am avut spre exemplu părinți care au sesizat incidente în care ar fi fost implicați copiii lor în autobuze. În majoritatea cazurilor nu s-au adeverit. Noi le verificăm pe toate, le arătam imaginile la sediul autobazei dacă doresc, dar nu putem furniza filmarea decât instituțiilor abilitate, dacă se decid să facă vreo sesizare”, a explicat Gabriel Petruc.
Demisii la TPL în urma sesizărilor și „Telefonul călătorului”
De altfel, directorul TPL încurajează cetățeni să îi sesizeze cu privire la orice incident petrecut în autobuze sau stații: „Dacă e vorba de comportamentul angajaților noştri și reclamația se confirmă, se iau măsuri disciplinare în toate cazurile. În ultimele luni avem 3 angajați care au demisionat în urma sancțiunilor, dorind astfel să evite concedierea pe motive disciplinare.
Se pot trimite sesizări la adresa contact@tpl-sv.ro, Tel./Fax (secretariat): 0330 401 442 sau folosind formularul de contact de pe site-ul www.tpl-sv.ro. Ideal e să o facă în scris, nu doar telefonic”.
De altfel, tot pentru o mai bună gestionare a situațiilor neprevăzute care apar inevitabil când gestionezi o activitate cu sute de angajați și zeci de mii de călătorii zilnic, TPL a introdus „Telefonul călătorului” – 0742 264 158, număr la care pot fi semnalate diverse probleme care țin de activitatea societății de transport public de persoane din municipiul Suceava.