CFR Marfă l-a luat în colimator pe un mecanic de locomotivă din Dornești, căruia îi solicită să achite daune de aproape 100.000 de lei. Bărbatului i se impută un incident feroviar care a avut loc pe 19 august 2019, pe podul care traversează râul Suceava în zona Dornești. În urma acestui eveniment locomotiva și patru vagoane au deraiat, iar autoritățile feroviare au demarat o anchetă. Mircea Octavian Huțan, mecanicul de locomotivă în cauză, a fost convocat doi ani mai târziu la sediul CFR Marfă din Iași, unde i s-a cerut să scrie o cerere prin care să-și asume prejudiciul provocat de accidentul de la Dornești.
”Mi-au spus că dacă nu îmi asum acest prejudiciu o să mi se desfacă contractul de muncă. Totodată, mi s-a comunicat că este doar o formalitate și că nu voi fi nevoit să plătesc această sumă, situație în care am semnat și procesul-verbal de conciliere”, a precizat Mircea Octavian Huțan. Ulterior, acestuia i s-a comunicat că are de plătit suma de 92.387,90 de lei cu titlu de daune. Bărbatul a refuzat să achite banii, iar CFR Marfă l-a acționat în judecată. Judecătorii de la Tribunalul Suceava, care au analizat cererea, au respins acțiunea. Trebuie spus că soluția nu este definitivă și poate fi atacată la Curtea de Apel Suceava.
Traian Andronachi, avocatul care l-a reprezentat pe mecanicul de locomotivă în fața instanței de judecată, spune că pretențiile celor de la CFR Marfă sunt absurde.
”Practic, s-a dorit găsirea unui țap ispășitor, iar acest prejudiciu este unul total nerealist. Chiar dacă un Raport de Investigare, întocmit la data de 18 august 2020 de către Agenția de Investigare Feroviară Română – AGIFER, arătă următorul aspect: <Cauza directă a producerii incidentului o constituie depășirea vitezei maxime admise pe zona podului metalic de la km 0+522, respectiv de 10 km/h, coroborată cu starea tehnică necorespunzătoare a traverselor de lemn speciale existente pe pod>, acest aspect nu dovedește culpa clientului meu”, a arătat avocatul Traian Andronachi.
- Traverse de lemn uzate în zona unde au deraiat locomotiva și patru vagoane
Avocatul lui Mircea Octavian Huțan spune că în zona unde s-a produs incidentul de la Dornești o parte din traversele de lemn erau uzate, ca de altfel și alte elemente ale căii ferate.
”Este adevărat că în momentul producerii incidentului feroviar viteza de deplasare era peste 10 km/h, dar în condițiile efectuării transportului convoiului de 25 de vagoane, al căror tonaj brut era de 1700 de tone și o lungime de 498 m, o viteză de maxim 10 km/h în vârf de pantă ar fi făcut imposibilă deplasarea. Conform experților, limitarea de 10 km/h pe podul feroviar nu poate fi respectată. Nu au existat discuții în rândul personalului de locomotivă, sau cu prilejul analizelor de siguranța circulației despre faptul că, la tragerea convoaielor formate, în timpul deplasării pe linia racord, dacă se respectă limitarea de 10 km/h, înainte de ieșirea de pe pod (pe ultima culee aflată în rampă), locomotiva patinează și apare riscul opririi convoiului, ulterior demararea fiind anevoioasă. Aceste aspecte erau cunoscute atât de către angajator, cât și de reprezentanții din Dornești care se ocupă cu exploatarea și întreținerea căii ferate, precum și de toți mecanicii de locomotivă care fac manevre în zonă”, a mai menționat avocatul Traian Andronachi.
Ca atare, avocatul care îl reprezintă pe mecanicul de locomotivă spune că suma solicitată cu titlu de daune ”nu este certă, lichidă și exigibilă”, și asta pentru că la dosar nu au fost depuse facturi fiscale, ci doar niște devize de lucrări.
”Având în vedere toate aspectele pe care le-am menționat și care au fost analizate de judecătorul care a dat verdictul, consider că soluția de la Tribunalul Suceava este una temeinică și legală. Clientul meu a fost hărțuit, și nu de oricine, ci de o companie mare de stat, ceea ce este inacceptabil”, a concluzionat Traian Andronachi.