Pacienții Spitalului Județean de Urgență „Sfântul Ioan cel Nou” din Suceava sunt chestionați periodic asupra unor subiecte precum curăţenie, atitudinea medicilor/asistenţilor/infirmierilor, calitatea mâncării, calitatea serviciilor medicale, calitatea îngrijirilor, mită, dacă intenţionează să mai apeleze la serviciile spitalului etc., iar răspunsurile permit conducerii să evalueze gradul de satisfacție a acestora, la părăsirea unității medicale. Rapoartele de evaluare sunt făcute publice pe site-ul spitalului. Conform raportului din 27 decembrie 2022, referitor la perioada 4 octombrie – 28 noiembrie a anului trecut, peste 460 de pacienți care au fost internați în acest interval de timp au sesizat o formă de condiționare a îngrijirilor acordate, deci în perioada în care secția Oncologie era monitorizată de Serviciul Anticorupție conducerea spitalului avea informații că unora dintre angajați șpaga nu le este străină.
În perioada 4 octombrie – 28 noiembrie 2022, în spital au fost internate și au primit chestionare 6.075 de persoane (pacienți, aparținători, însoțitori). Au răspuns la întrebări 1.844 de pacienți, adică 30,35 la sută, un procent în scădere față de analiza precedentă, după cum se consemnează în raport. Majoritatea celor care au răspuns, 62,5 la sută, au fost femei; 20,6 la sută sunt cu vârsta între 60 și 69 de ani; 56,2 la sută provin din mediul rural; 21 la sută au studii universitare; 53,8 la sută au absolvit liceul; 21,3 la sută au studii gimnaziale și 3,9 la sută au absolvit clasele primare.
Dacă la curățenie, disciplină, liniște și calitatea serviciilor medicale marea majoritate a pacienților s-a declarat mulțumită, 25,6 la sută dintre pacienți „au sesizat condiționarea de către personalul medical, procent cu tendință de creștere față de rezultatele chestionarelor privind satisfacția pacienților completate anterior”, se arată în raport. Se menționează, de asemenea, că din analiză a reieșit că „doar 3,1 la sută dintre repondenți susțin că au simțit nevoia să recompenseze prin diverse mijloace un cadru medical pentru a beneficia de mai multă atenție din partea acestora, procent aflat în creștere față de analiza realizată anterior”.
De asemenea, un procent mare de pacienți, 39,8 la sută, au declarat că nu au fost însoțiți pe parcursul explorărilor efectuate în cursul procesului de diagnosticare, deși protocoalele spitalului așa prevăd, iar 20,4 la sută au spus că nu au fost informați în mod constant, pe înțelesul lor, despre boală, tratament, risc operator, prognostic. 24,9 la sută au declarat că medicația administrată nu a fost preparată în fața lor, iar 7,6 la sută, că au avut complicații postoperatorii.
Ce le place și ce nu le place pacienților la Spitalul de Urgență Suceava
Trebuie menționat că 96 la sută dintre pacienții care au răspuns la chestionar consideră „bună” și „foarte bună” atitudinea personalului, atât la primire, cât și pe parcursul șederii în unitate. Îngrijire acordată de medici este apreciată ca bună și foarte bună de 97,8 la sută dintre pacienți, cea acordată de asistente – de 97 la sută dintre pacienți, iar mulțumiți de activitatea infirmierelor s-au declarat 93 la sută dintre pacienți. Printre angajații spitalului nominalizați pozitiv se numără dr. Criste – „medic excepțional”, dr. Crăciun – „profesionalism și empatie”, dr. Covrig – „profesionalism”, dr. Neacșu – „implicare” și dr. Filip – „profesionalism”, „moașele Betty și Florica”, „asistenta Gabi”, „doamna Lenuța și Floricica – doi îngeri”.
Foarte mulțumiți, per ansamblu, de calitatea serviciilor medicale oferite de spital s-au declarat 75,3 la sută dintre pacienți care au fost internați în perioada menționată. Hrana este apreciată ca bună de 82,7 la sută dintre pacienți.
Printre lucrurile negative care au fost reclamate se numără interdicția de a ieși în curte, absența hârtiei igienice, a săpunului și dezinfectantului din băi, lipsa unui magazin în spital, atitudinea unor cadre medicale, îndeosebi asistente și infirmiere, mizeria de la toalete, limitarea draconică a programului de vizitare de către aparținători. Raportul integral poate fi consultat aici: https://spitaluljudeteansuceava.ro/documente/Pacienti/Rapoarte%20de%20evaluare%20a%20satisfactiei/Raport%20de%20evaluare%20a%20satisfactiei%20pacientilor%20in%20cadrul%20SJUVS%2004.10.2022-28.11.2022.pdf.
Menționăm că Spitalul de Urgență din Suceava a fost primul din țară care a implementat sistemul de management anticorupție, primul standard internațional cu un asemenea obiectiv, respectiv ISO 37001:2016.
Asta înseamnă că auditul pentru evaluarea riscurilor la corupţie se repetă periodic, iar operaţiunile necesare pentru minimizarea riscurilor de mită, implementarea de mijloace de control financiare, comerciale sau contractuale, iniţierea de proceduri de raportare (inclusiv confidenţiale), monitorizare, semnalarea preocupărilor incorecte, investigare şi acţiunile corective sunt permanente.
Standardul ISO include şi cursuri de pregătire pentru personal, efectuarea de evaluări periodice privind riscul de luare şi dare de mită, verificarea antecedentelor referitor la partenerii contractuali, la personal sau la proiecte.
Sistemul de management anticorupţie ajută spitalul să evite sau să diminueze costurile, riscurile şi pagubele implicării în corupţie, să promoveze încrederea şi să-şi îmbunătăţească reputaţia. Conformitatea cu cerinţele standardului nu poate să dea asigurări că nu va avea loc vreun act de corupţie deoarece eliminarea completă a riscului nu este posibilă.