În articolul de sâmbătă, 18 februarie 2023 din ziarul Monitorul de Suceava se afirmă că un număr de 49 de salariați ai DGASPC Suceava au câștigat prin Hotărârea nr. 1189 din 19.11.2018 a Tribunalului Suceava, rămasă definitivă prin Decizia nr. 274 din 25.03.2019 a Curții de Apel Suceava, însă în realitate au câștigat 115 angajați aceste drepturi salariale calculate la nivelul maxim de salarizare aflat în plată pentru funcții similare din cadrul Consiliului Județean Suceava, începând cu data de 01.02.2017 la zi. Unii dintre ei au folosit calea executării prin poprire, deoarece este legală și din păcate doar în acest mod se poate pune în aplicare această hotărâre definitivă. Referitor la executarea silită publicată în articol, menționăm că sunt acțiuni în curs depuse în instanță, iar instanța va decide așa cum este corect și legal. Salariile angajaților DGASPC Suceava au fost plătite la zi și de asemenea, sumele necesare funcționării instituției nu au fost blocate, conform legilor în vigoare legate de executare.
Menționăm că în cadrul DGASPC Suceava sunt consilieri juridici care deși sunt printre cei care au câștigat în instanță, nu sunt implicați în procesul de executare silită și ar putea reprezenta instituția, fără a fi nevoie de angajarea unui avocat extern.
Este de neînțeles de ce în aceste dosare DGASPC Suceava nu este reprezentată de consilierii juridici din cadrul Consiliului Județean Suceava, instituție care a făcut cerere de intervenție în fiecare dosar, pe de o parte, dar declară că doar DGASPC se află în situație litigioasă. Dacă doar DGASPC Suceava este parte în acest proces, de ce doresc să fie intervenienți cei din cadrul CJ Suceava? Consilierii juridici din cadrul Consiliului Județean Suceava, care au salarii mari, să înțelegem că nu sunt suficient de pregătiți? Din punctul nostru de vedere colegii consilieri juridici sunt puși într-o situație ciudată, prin care se poate înțelege că nu sunt buni profesioniști...
De altfel, suma mare menționată reprezintă atât drepturi salariale, dar și o mare parte sunt cheltuieli cu: executarea, experți contabili, sume actualizate cu indicele de inflație. Toate aceste cheltuieli puteau fi evitate dacă, în mod legal, sentința ar fi fost pusă în executare încă din luna martie 2019, când a devenit definitivă.
Sentințele definitive trebuie respectate și puse în aplicare, într-un stat de drept.
În continuare salariile instituțiilor subordonate Consiliului Județean Suceava stabilite prin Hotărârea Consiliului Județean Suceava rămân la nivelul din ianuarie 2019! Angajații din asistență socială, care în pandemie erau numiți ”eroi” și au fost la datorie în acele vremuri grele, erau și sunt în prima linie la frontieră pentru a ajuta refugiații ucraineni, nu au beneficiat de nici o mărire de salariu din 2019 (aproximativ 500 de salariați).
Sindicatul PRO AS Suceava a dat în judecată DGASPC SUCEAVA și pentru neplata stimulentului de risc pentru colegii din asistență socială care au fost carantinați câte 14 zile la locul de muncă, pentru perioada Stării de Urgență (au primit aproximativ câte 2500 de lei pentru o singură lună, iar Ordonanța de urgență preciza plata stimulentului pentru o perioadă de două luni).
Funcționarii publici și personalul administrativ din aparatul propriu și din centrele subordonate, care se găsesc pe Legea Salarizării la Familia ocupațională Administrație (șoferi, contabili, bucătari, fochiști etc) au salariile foarte mici și din anul 2019, de asemenea, nu au avut nici o mărire salarială.
Un exemplu de discrepanță salarială, în același tip de instituție, pentru aceeași muncă prestată, aceeași funcție, aceleași condiții și același cadru legislativ sunt salariile nete de la DGASPC SUCEAVA și DGASPC IAȘI, între ele existând diferențe de minim 2.000 de lei net lunar / pe unele funcții similare.
Gabriel Buliga, președinte PRO AS Suceava