Criza economică este cât se poate de reală, iar cel mai acut se resimte în rândul transportatorilor de marfă din domeniul auto. Începând cu mijlocul lunii noiembrie a anului trecut, volumul de marfă transportat a scăzut cu 40-50%, ceea ce are efecte în lanț. Alin Crețu, președintele Asociației Transportatorilor de Mărfuri Bucovina, a confirmat această informație și spune că multe tiruri sunt trase pe dreapta pentru că nu mai există cerere.
”Este vorba de transportul de mărfuri din comunitatea europeană care este puternic afectat. Deocamdată, nu știu să existe falimente, dar sunt mii de șoferi care au fost trimiși în concediu fără plată. Dacă până acum se căutau șoferi pentru angajare, situația din momentul de față este exact opusă: foarte mulți șoferi caută locuri de muncă”, a arătat Alin Crețu.
Președintele Asociației Transportatorilor de Mărfuri Bucovina a mai menționat că lipsa cererii de transport este pentru toate categoriile de mărfuri, iar asta înseamnă fie că nu se produce, fie că nu este cerere, sau ambele variante. În aceste condiții, cu tirurile trase pe dreapta în așteptarea comenzilor, unii transportatori acceptă să plece la drum cu prețuri mult sub cele care să le asigure un minim profit. Județul Suceava este unul în care există și un număr foarte mare de tiruri, circa 10.000, astfel încât numărul celor afectați de actuala criză este semnificativ.
Tarifele plătite pentru transport nu acoperă nici măcar costurile
Până la această scădere de 40-50% a volumului de marfă transportată rutier, prețul perceput pentru un kilometru era de 1,30-1,50 de euro. Între timp, tarifele au scăzut cu 30 eurocenți, dar în unele cazuri chiar și mai mult. De exemplu, pentru o cursă de circa 2.700 de kilometri, de la București până în Franța, o firmă a oferit transportatorilor suma de 0,89 euro/km. Transportatorii spun că la acest preț nu sunt acoperite nici măcar costurile, darămite să se mai obțină și profit. Un calcul simplu arată că pentru o astfel de cursă carburantul costă circa 1.150 de euro, taxele de drum se ridică la aproape 600 de euro, plata șoferului este de 700 de euro, ceea ce înseamnă doar cheltuieli directe. Acestora li se adaugă plățile pentru asigurări, mentenanță și leasing. De altfel, cei mai loviți de această criză din domeniul transporturilor de marfă auto sunt cei care au camioane luate în leasing. O rată pentru un ansamblu nou, format din cap tractor și remorcă, se ridică la 2.500 de euro/lună, iar asigurările RCA și Casco mai scot din buzunar alți 300 de euro lunar. Practic, sunt trei luni de la începutul acestei crize, iar până acum nu există nici un semn că situația va reveni la normal.
Transportatorii nu exclud să se ajungă și la cazuri în care își vor pierde camioanele luate în leasing pentru că nu vor mai putea achita ratele. Situația este extrem de volatilă, dar experții spun că semnalele din piață nu sunt deloc încurajatoare.