Tragedia cumplită petrecută luni la prânz la trecerea la nivel cu calea ferată dintre localitățile Salcea și Prelipca a readus în actualitate problema semnalizării acestor pasaje și a elementelor de siguranță în plus care ar putea salva vieți. Cele mai multe păreri sunt că dacă toate trecerile la nivel de pe liniile principale ar fi prevăzute și cu bariere nu s-ar mai produce astfel de nenorociri, iar acesta este fără îndoială un adevăr. Pe de altă parte, nici nu se poate spune că pasajul unde s-a produs nenorocirea de luni nu era semnalizat, existând acea instalație SAT, care avertizează puternic șoferii, sonor și luminos, că urmează să vină trenul.
Un moment de neatenție și un ghinion teribil au dus la groaznicul accident.
Primarul orașului Salcea, Ezekiel Belțic, a declarat pentru Monitorul de Suceava că sunt adrese scrise înaintate către Regionala CFR Iași încă din anul 2021 în care se solicită montarea de bariere la această trecere la nivel cu calea ferată. Argumentele sunt legate de riscul ridicat, pe de o parte având în vedere regimul de circulație al trenurilor, iar pe de altă parte traficul auto în creștere dintre Salcea și Prelipca.
Sigur, adresele sunt ușor de făcut, însă până la investiția efectivă calea este foarte lungă.
Treceri doar cu indicator ”Crucea Sf. Andrei”, inclusiv pe magistrala pe care se circulă cu peste 100 de km/h
În realitate, în acest moment, avem în județ încă multe treceri peste calea ferată care sunt prevăzute doar cu indicatorul ”Crucea Sf. Andrei”. Și nu numai pe liniile secundare gen Putna sau Cacica, cu trafic redus și cu trenuri care circulă cu viteză mai scăzută, ci inclusiv pe magistrala 500, unde trenurile circulă cu 100-120 de kilometri la oră. Ne referim aici la treceri la nivel cu calea ferată de la Liteni, Hancea - Verești sau de la Plopeni - Salcea. Și pe tronsonul Suceava – Gura Humorului sunt destul de multe treceri la nivel care au doar indicatorul de avertizare ”Crucea Sf. Andrei”.
Este vorba în general de pasaje care se intersectează cu drumuri secundare, adică drumuri comunale ori chiar drumuri agricole. Având în vedere creșterile de trafic auto, și importanța acestor treceri la nivel a crescut, automat crescând și riscul de accidente.
La finanțare, evident că au avut prioritate trecerile la nivel care se intersectează cu drumurile naționale și naționale-europene, după care urmează drumurile județene.
În cazul accidentului de luni este vorba de un drum comunal, strada Păcii din orașul Salcea.
Patru treceri vor avea bariere montate în următoarele luni
Contactat de Monitorul de Suceava, inginerul Sorin Trandafirescu, director al Regionalei CFR InfrastructurăIași, a declarat că la acest moment sunt contractate pentru prima parte a acestui an lucrări la patru treceri la nivel, care vor fi modernizate și vor avea și bariere. Este vorba de trei treceri la nivel dintre Suceava și Stroiești, și de una de la Verești, cea care are acum barieră acționată manual.
Aceste lucrări au termen de execuție de 60 de zile din momentul în care vor fi demarate. Se estimează că aceste lucrări vor putea începe la mijloc de martie sau aprilie, în funcție și de starea vremii.
Lista trecerilor la nivel care trebuie modernizate este mult mai stufoasă, însă acestea sunt prinse în proiecte în funcție de buget, priorități și de disponibilitatea echipelor de lucru.
Oricum, în cazul tragediei de luni nu se poate da vina pe CFR, pe modul de funcționare a trecerilor la nivel. Însă ca și în alte cazuri, măsuri de siguranță în plus ar putea evita alte tragedii.
Un accident produs în condiții greu de bănuit
Reamintim, pe scurt, că luni, în jurul orei 12.30, autoturismul Audi în care se aflau două femei și cei doi copii ai tinerei de la volan a fost lovit în plin de trenul InterRegio care circula de la București spre Suceava. Nenorocirea s-a produs pe drumul comunal dintre Salcea și Prelipca.
La volan era localnica Andreia Grigorean, fostă Gherasim, în vârstă de 29 de ani, din Salcea, care evident că era foarte familiarizată cu acest drum și cu trecerea la nivel.
Tânăra circula dinspre Salcea spre Prelipca și a pătruns în pasaj în fața trenului care venea cu mare viteză din stânga ei.
Accidentul pare inexplicabil având în vedere că semnalele erau pornite, iar tânăra cunoștea bina zona. Totuși, cazuri similare arată că tocmai cel rutinați cu un anumit sector de drum pot face erori fatale. În cazul de față, având în vedere și mărturia mecanicului, care a văzut cum mașina îi intră în față, fără vreo intenție de frânare, se poate bănui că tânăra pur și simplu nu a realizat că intră cu mașina în pasaj.
Sunt detalii care nu vor mai putea fi stabilite probabil și nici nu mai contează prea mult.
Tânăra de la volan și mătușa ei, pasagera din dreapta, au fost lovite în plin de tren și au murit pe loc.
Toate rugăciunile se îndreaptă acum spre cei doi copii care se aflau pe bancheta din spate și care au supraviețuit impactului. O fetiță cu vârsta de 3 ani se află în stare gravă, în timp ce fratele ai mai mic este în stare stabilă, ambii fiind internați la Spitalul Județean Suceava.