Lucrarea de reabilitare a podului de la Milișăuți se află deja de luni bune în blocaj, după cum am arătat în Monitorul de Suceava în mai multe rânduri, pentru că în proiect nu a fost prevăzut un pod provizoriu care să fie amenajat în perioada în care podul mare trebuie închis circulației publice. Adică punctul în care s-a ajuns prin luna septembrie a anului trecut, când firma Test Prima a cerut permisiunea de a se închide traficul de pe DN 2H Milișăuți – Rădăuți, pentru a putea aduce și monta grinzile care vor asigura structura podului aflat în reparații.
Un pod provizoriu nu apărea însă pe nicăieri, nu a existat buget pentru acesta, astfel că a devenit destul de evident că proiectul a fost făcut prost.
Un proiect început foarte prost, cu un detaliu esențial care a fost omis
Din această cauză lucrările sunt în blocaj, iar acum două zile Ovidiu Laicu, directorul Direcției Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași, adică administratorul drumului, a scris public pe această temă.
El a arătat negru pe alb că proiectul a fost făcut prost de către... fosta conducere a DRDP Iași.
”Am găsit în luna iunie 2022 (la preluarea mandatului) un nou obiectiv (al câtelea oare…) cu mari probleme generate de la faza întocmirii caietului de sarcini, a proiectului tehnic, a documentației de licitare…
Atunci am constatat că fosta conducere, din neștiință, din lipsă de viziune, din lipsă de experiența ori dintr-o crasă iresponsabilitate nu ceruse, nu prevăzuse, o variantă ocolitoare pentru etapa în care se va lucra la suprastructura podului de la Milișăuți.
Ar fi trebuit ca riveranii să ocolească 50-60 km pe timpul desfășurării lucrării astfel încât să circule în siguranță. Se avizase nici mai mult nici mai puțin decât o soluție iresponsabilă, să se circule pe un sens în timp ce pe celălalt să se lucreze la schimbarea grinzilor… Demențial de-a dreptul!”, a arătat Ovidiu Laicu.
Acesta confirmă practic situația halucinantă, în termeni foarte duri. Sigur, o face în cadrul războiului cu fost conducere, însă adevărul rămâne.
Un proiect deosebit de important pentru traficul de pe unul din cele mai aglomerate sectoare de drum național din județ a fost făcut cu picioarele.
Podul provizoriu ar fi în faza de documentație depusă la Apele Române
Directorul DRDP Iași spune că, împreuna cu autoritățile locale, cu proiectantul și constructorul, s-a găsit până la urmă o soluție tehnică legală pentru a se putea executa această variantă pentru riverani.
”Am reușit deblocarea situației ivite independent de voința noastră și vineri (n.r. vinerea trecută) am depus la Apele Române solicitarea pentru aviz astfel încât să putem onora termenul de finalizare a obiectivului”, a transmis Laicu.
S-a făcut abia un prim pas
Problema este însă rezolvată doar în mică măsură pentru că deocamdată a fost depusă documentația pentru un aviz, acest aviz trebuie dat, apoi trebuie să se înceapă amenajarea podului din tuburi, provizoriu, pentru ca iarăși apoi firma Test Prima să poată reîncepe lucrările la suprastructura podului.
Acest pod din tuburi ar urma să asigure traficul de până în 3,5 tone. După ce se vor obține toate avizele, lucrările efective la plasarea tuburilor în albie nu ar trebui să dureze mai mult de câteva zile.
Etapele următoare ale lucrării
Din momentul în care se va putea închide podul mare, firma Test Prima are nevoie de 6 săptămâni pentru a lucra la consolidarea ”tălpii” podului, înainte de a se putea monta primele grinzi.
Grinzi pe care firma Test Prima le-a contractat deja de multă vreme, dar pe care nu se pune problema să le aducă încă la Milișăuți.
Evident, nimeni nu își permite să aducă degeaba grinzile la baza podului de la Milișăuți, costurile de transport și de montare a acestora cu macaraua fiind foarte mari.
Termenul de finalizare este decalat și oficial
Termenul de finalizare a lucrării este iunie 2023, însă având în vedere că grinzile trebuiau să fie deja pe podul aflat în șantier, e greu ca cineva să mai poată avea astfel de pretenții de la firma Test Prima. De altfel, termenul este deja decalat oficial de ordinul de suspendare a lucrărilor.
Pentru 2023 nu s-a mai dat ordin de sistare, tocmai pentru că se vrea ca acest pod provizoriu să fie amenajat în timp scurt și să se poată închide podul mare.