Echipe de control formate din angajați de la Inspectoratul Județean în Construcții, alături de cei de la Direcția Județeană de Drumuri și Poduri și de la Secțiile de Drumuri Naționale Suceava și Câmpulung Moldovenesc, au efectuat o inspecție în teren în cadrul căreia au fost verificate 342 de poduri și podețe din rețeaua de drumuri naționale și județene a județului Suceava. Controalele au fost așadar de amploare și s-au desfășurat pe durata a aproximativ 5 luni de zile, în a doua parte a anului trecut. Verificările au fost dispuse de Prefectura Suceava, având în vedere cazul prăbușirii unui pod în județul Neamț.
Succint, concluzia ar fi că majoritatea podurilor de pe rețeaua de drumuri sunt vechi și foarte vechi, iar peste 60% dintre ele au nevoie de reparații. 20% din total podurilor și podețelor inspectare au nevoie de lucrări de reparații urgente și majore, iar la unele singura soluție este un pod nou.
Un prim amănunt interesant, majoritatea lucrărilor de artă au fost edificate în perioada anilor 1950-1980, în general podurile nefiind reabilitate sau modernizate niciodată. Evident, dacă ne uităm la vechimea podurilor, deja nici nu trebuie să fii specialist ca să îți dai seama că nu au cum fi în stare prea bună.
În raport se arată că în perioada ce a trecut de la data construirii și până în prezent podurile au suferit o serie de procese majore de degradare la toate elementele constructive ale acestora, care se vor dezvolta în continuare în ritm accelerat, dacă nu se iau măsuri urgente de stopare a lor.
”S-a constatat că 20% din podurile analizate au nevoie urgentă de lucrări de reabilitare și înlocuirea unor elemente de rezistență afectate de degradări sau edificarea unor poduri noi, iar 38% au nevoie de lucrări de reparații, reabilitări și consolidări care să readucă structura podurilor la o stare tehnică bună, care să asigure condiții optime de siguranță și confort pentru circulația rutieră și pietonală pe poduri”, se arată în raportul înaintat Prefecturii Suceava.
În cadrul controalelor s-au constatat și deficiențe privind calitatea de execuție a podurilor, efectul văzându-se în gravitatea proceselor de degradare constatate în prezent.
Dintre podurile mari care se află în stare de degradare avansată îl putem aminti pe cel de la ieșirea din Cornu Luncii spre Mălini, față de care este instituită urmărirea specială și monitorizarea accelerării degradării.
Acest pod de peste râul Moldova nu a mai fost reparat de prin anii 1980 și are o vechime de peste 100 de ani.
Există un proiect prin care s-a aprobat un studiu de fezabilitate pentru construcția unui nou pod peste râul Moldova, în comuna Cornu Luncii, însă suntem departe de ziua în care s-ar anunța începerea unor lucrări efective.
Avem și cazuri de poduri aflate în șantier, în lucrări de reabilitate, care reprezintă un real pericol. Cel mai elocvent exemplu este legat de podul de la Milișăuți, care se află în proces de reabilitare întrerupt și care prezintă o stare de degradare avansată.