Neoprirea la semnalele repetate și la somațiile polițiștilor, una din problemele reale de siguranță a traficului, și care s-a demonstrat în mai multe cazuri că duce la vătămări grave sau chiar la decese, ar trebui pedepsită mai aspru, sesizează și reprezentanții polițiștilor.
După cum am detaliat săptămâna trecută în Monitorul de Suceava, răspunderea unui șofer care nu oprește la semnal este extrem de limitată. Asta deși cel care fuge o face de obicei pentru că are de ascuns alte nereguli și infracțiuni care se constată DACĂ fugarul este oprit sau identificat.
Problema apare atunci când fugarul nu este prins și nu poate fi dovedit ulterior că era băut, că făcea contrabandă ori că ascundea poate o infracțiune și mai gravă.
Într-un astfel de caz, pentru neoprire la semnal, agentul poate aplica între 4 și 5 puncte de amendă. La 145 de lei punctul de amendă, rezultă că fugarul poate primi amenda maximă de 725 de lei. Numai că are dreptul de a achita jumătate din minim, adică 2 puncte de amendă – 290 de lei.
Dacă șoferul nu a comis vreo infracțiune care să ducă la suspendarea permisului de conducere pe termen mai lung, polițistul mai poate aplica, pentru neoprire la semnal, și măsura de suspendare a permisului pentru 60 de zile.
O altă problemă este că fugarul doar amendat poate ulterior să-și construiască apărarea pe argumentul că nu a comis nici o infracțiune, iar măsurile polițiștilor au fost disproporționate (de exemplu cazurile în care se ajunge la uz de armă).
”Codul Rutier ar trebui să incrimineze ca infracțiune neoprirea unui șofer la semnalele regulamentare repetate ale polițistului și la somații. Subliniez că în anumite condiții, existând și situații când un șofer poate să nu sesizeze că este urmărit de o mașină de poliție, însă până la o limită. Apoi, credem că este necesară și incriminarea imediată a blocării mașinii de poliție aflată în misiune”, a declarat comisarul-șef Marius Ciotău, președintele Corpului Național al Polițiștilor, organizația Suceava.
Printr-o astfel de încadrare, șoferul fugar ar deveni deja infractor prin simpla fugă.
În caz contrar, avertizează președintele CNP, cu această legislația blândă, și mai mulți teribiliști vor continua să se angajeze în urmăriri periculoase care vor mai produce victime.
”Nici un polițist care a utilizat armamentul și a urmat o tragedie nu a mai putut fi același om”
De exemplu, un șofer beat care știe că pentru neoprire la semnal nu are de răspuns penal va face tot posibilul să-și piardă urma, uneori chiar abandonând și mașina. Dacă este prins după câteva ore, nu i se va mai putea stabili alcoolemia, iar măsurile luate de polițiști față de el vor putea fi minime.
”Scopul nostru este acela de a sprijini cetățenii de bună-credință și de a prinde infractorii. Cine conduce un autoturism și refuză să oprească la semnalul polițistului înseamnă că are ceva de ascuns, comite o faptă penală sau contravențională.
Nu ne mai dorim sub nici o formă tragedii de genul cazului de la Moldovița. Vreau să vă spun că nici un polițist care a utilizat armamentul și a urmat o tragedie nu a mai putut fi același om”, a mai punctat Marius Ciotău, care este și șeful Secției Rurale de Poliție Gălănești și s-a întâlnit în carieră cu zeci de cazuri de șoferi care nu au oprit la semnal și s-au angajat în urmăriri periculoase.