Cursele aeriene la și de la Aeroportul „Ștefan cel Mare” din Suceava sunt efectuate în funcție de cât de densă este ceața în zonă. O ușoară îmbunătățire a vizibilității, înregistrată în cursul zilei de sâmbătă și a nopții de sâmbătă spre duminică, a făcut ca traficul aerian să fie parțial reluat, dar duminică ceața și-a făcut din nou simțită prezența. Directorul general al aeroportului, Ioan Măriuța, a informat, sâmbătă dimineață, că pe parcursul nopţii au aterizat două zboruri pe Aeroportul Suceava: cel al companiei Tarom de la Bucureşti (Otopeni) şi zborul companiei Wizz Air de la Londra (Luton). Zborul companiei Wizz Air de la Milano (Bergamo) a fost deviat pe Aeroportul Bacău din cauza scăderii, din nou, a vizibilităţii pe Aeroportul Suceava, iar pasagerii au fost preluaţi de la Bacău cu autocarele şi transportaţi la Suceava.
Tot sâmbătă, la orele 20:45 și 21:07, aeronavele companiei Ryanair din direcţia Milano(Bergamo) și Dublin au aterizat la Suceava și au fost programate pentru zborurile retur, la orele 21:15 respectiv 22:00, cu un număr de 189, respectiv 191 de pasageri la bord.
În dimineaţa zilei de duminică au decolat două zboruri de pe Aeroportul Suceava: al companiei Tarom către Bucureşti (Otopeni) şi al companiei Wizz Air către Memmingen (Munchen Vest). Ulterior, operaţiunile au fost suspendate din nou din cauza vizibilităţii scăzute.
La sfârșitul săptămânii trecute, directorul Măriuța a explicat de ce avioanele nu decolează și nu aterizează când este ceață densă, fenomen care a paralizat traficul aerian la Suceava în ultimele zile. Astfel, acesta a arătat că, din punct de vedere operațional și tehnic, sistemul ILS, care permite aterizarea în siguranță la sol în condiții meteo nefavorabile, din dotarea Aeroportului Suceava, este de categorie II, identic cu cele de la aeroporturile din Cluj, Iași, Satu Mare, Baia Mare, Craiova sau Constanța. Echipamente mai performante de tip ILS categoria III au aeroporturile din Otopeni și Timișoara, dar și acestea au limite de vizibilitate.
„Deși amplasarea geografică a aeroportului este favorabilă apariției fenomenului de ceață, condițiile înregistrate în ultimele zile nu au mai fost întâlnite în anii precedenți. Cunoscând acest aspect, s-au făcut demersuri repetate la Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian-ROMATSA, instituție care deține și operează sistemele ILS din România. Cu ocazia discuțiilor purtate cu reprezentanții conducerii ROMATSA București, ni s-a transmis că în programul de investiții al instituției este inclusă modernizarea sistemului ILS existent la Suceava, la o categorie superioară, și anume III B, similar celui de la Otopeni. În cursul acestei săptămâni, la Aeroportul Suceava a fost prezentă o delegație de la ROMATSA București, care a efectuat o vizită în teren pentru a analiza condițiile și necesitățile tehnice care trebuie îndeplinite pentru a se putea amplasa și opera un sistem ILS de categorie superioară, inclusiv realizarea unor proceduri de operare pe GPS, alternative procedurilor sistemului ILS”, a declarat directorul Aeroportului „Ștefan cel Mare”.
Persistența condițiilor meteo nefavorabile a condus la aglomerări de pasageri și însoțitori ai acestora, astfel că serviciile și facilitățile disponibile în aeroport, de la spațiul de acomodare în zona publică, disponibilitatea locurilor de parcare pentru autovehicule, punctele de alimentație publică, bancomate, servicii de igienizare sau personal din cadrul aeroportului au fost suprasolicitate. „Reprogramarea tuturor zborurilor pentru ziua următoare anulării și imposibilitatea efectivă de a se putea ateriza au condus la înregistrarea unui flux constant de peste 2.000 de pasageri, care zilnic se află în zona publică din terminal, capacitatea acestuia de procesare fiind 250 de pasageri/oră, în condițiile în care fluxurile se deschid pentru procesare. În acest context deosebit, comunicarea cu pasagerii s-a realizat în măsura în care s-au primit informații de la sediile centrale ale companiilor, de la Budapesta, Dublin, București, care au decis alocarea resurselor de zbor și de personal în funcție de disponibilități, precum și în funcție de condițiile meteo”, a precizat Ioan Măriuța.