Procedura de admitere la liceu va trece prin schimbări majore, potrivit noului proiectul al legii Educației, care schimbă din temelii modul în care elevii vor trece din gimnaziu la liceu. Liceele din întreaga țară (nu doar colegiile naționale cum era inițial prevăzut) vor putea organiza concurs de admitere pe 90% din locuri, scrie edupedu.ro. Potrivit sursei, examenul de admitere la liceu ar urma să se aplice pentru elevii care intră în clasa a V-a în anul următor intrării în vigoare a legii. Dacă legea Educației ar intra în vigoare în acest an, schimbările i-ar viza pe elevii care încep clasa a V-a în 2024 și vor da admiterea pentru intrare la liceu în 2028.
Examenul de admitere la liceu înseamnă două probe scrise cu subiecte adaptate fiecărui profil, cu subiecte standardizate la nivel național, făcute de Ministerul Educației, potrivit www.edupedu.ro.
Mai exact, ministerul de resort va concepe subiectele pentru toate disciplinele și, în funcție de profilul ales de elev, acesta va susține testarea la discipline specifice. În proiectul inițial al legii Educației, colegiile erau cele care realizau subiectele pentru examenul de admitere.
Evaluarea națională de la finalul clasei a VIII-a ar urma să fie susținută, ca acum, de către toți elevii și să fie organizată înaintea examenului de admitere la liceu.
Noutatea din actualul proiect ar fi că liceele pot pune condiție de intrare ca un procent din media de admitere să fie reprezentat de media de la evaluarea națională, pe lângă media de la concursul propriu, potrivit www.edupedu.ro.
Liceele pot opta pentru admitere sau pot decide să rămână doar pe repartizarea computerizată, ca acum.
Elevii care nu au reușit să ocupe un loc într-un liceu prin procedura de admitere prin concurs sau care nu s-au înscris la concursul de admitere în niciun liceu participă automat la repartizarea computerizată care are loc imediat după concursul de admitere la liceu, pe baza rezultatelor de la evaluarea națională.
„Meditaţii private, nivel de stres ridicat şi dificultate în alegerea liceului potrivit”
Referitor la acest subiect, Consiliul Național al Elevilor menționează că orice liceu, indiferent de clasificare, colegiu naţional, colegiu, liceu teoretic sau tehnologic, grup şcolar, ar urma să poată organiza admitere pe 90% din locuri pentru clasele la care la precedentele sesiuni a existat concurenţă, ulterior susţinerii examenului de evaluare naţională.
Consiliul Naţional al Elevilor transmite, printr-un comunicat de presă, că „se opune cu fermitate susţinerii admiterii la liceu în acest mod, (...) care s-ar putea concretiza în meditaţii private, nivel de stres ridicat şi dificultate crescută în alegerea filierei şi liceului potrivit. De asemenea, trebuie subliniat şi caracterul obligatoriu al învăţământului liceal din România, motiv pentru care procesul de admitere ar trebui să fie unul unitar (repartizare computerizată), bazat pe standarde clare de evaluare, care să se desfăşoare într-un mod non-competitiv”.
Admiterea la liceu, în forma în care a fost prezentată zilele trecute, va aduce după sine o multitudine de probleme, precum diferenţe între elevi, segregare şcolară şi o probabilitate crescută de repartizare inechitabilă în învăţământul liceal, mai semnalează elevii.
„Priorităţile pentru elevii absolvenţi ai ciclului gimnazial ar fi trebuit să fie reprezentate de creşterea numărului de ore de consiliere în carieră, reforma în structura de admitere fiind doar una de suprafaţă, nu una de substanţă”, susțin elevii.