Cazul tânărului în vârstă de 21 de ani, din Moldovița, mort după ce a fost împușcat în zona spatelui în mașina condusă de un alt tânăr care fugea de un echipaj de poliție reprezintă, din păcate, o tragedie majoră, dar previzibilă, inevitabilă chiar. Spunem asta pentru că săptămânal polițiștii suceveni au parte de cel puțin două-trei cazuri de acest gen, de șoferi care nu opresc la semnal și care se angajează în urmăriri periculoase, pentru ei, pentru polițiști și pentru restul participanților la trafic. Iar alte cazuri similare rămân necunoscute opiniei publice pentru că fugarilor li se pierde urma, iar evenimentele nu mai apar raportate pe nicăieri.
Tragedia de la Moldovița este amplificată mult de faptul că cel care a murit era pasager în mașina urmărită, însă din păcate asta schimbă destul de puțin datele problemei.
Ce spune legea cu privire la oprirea mijlocului de transport folosit la comiterea de infracțiuni
Colegii polițiști și sindicaliștii cred că agentul de la Secția Rurală Vama nu a greșit și a acționat conform legilor în vigoare și procedurilor. Din păcate, neșansa a făcut ca să se ajungă la o tragedie. Sigur, un procuror trebuie să se pronunțe în urma anchetei punctuale dacă polițistul a acționat corect și în baza prevederilor legale, dar trebuie făcute următoarele precizări: conform art. 34 alin. 1 din Legea nr. 218/2002 privind organizarea Poliției Române, în caz de necesitate poliţistul poate folosi, în situaţiile şi în condiţiile prevăzute de lege, forţa armelor albe sau a armelor de foc. Totodată, conform art. 47 alin. 1 lit. e din Legea nr. 17/1996, cu modificările ulterioare, privind uzul de armă, polițistul poate face uz de armă împotriva oricărui mijloc de transport folosit, pentru imobilizarea infractorilor care, după săvârșirea unei infracțiuni, încearcă să fugă, precum şi împotriva conducătorilor acestora care refuză să oprească la semnalele regulamentare ale organelor abilitate, existând indicii temeinice că au săvârşit o infracţiune ori că este iminentă săvârşirea unei infracţiuni.
Polițistul a tras cu intenția de a distruge cauciucurile din spate
Mai concret, după somațiile legale, inclusiv focurile de armă în plan vertical, la care șoferul nu a răspuns, polițistul avea obligația de a încerca să oprească mașina.
Din informațiile noastre, glonțul fatal a intrat prin partea din spate a mașinii, a trecut prin roata de rezervă, l-a lovit în spate pe tânărul aflat pe banchetă și s-a oprit în abdomenul acestuia.
Reamintim, pe scurt, că fiind în acțiune pe linie rutieră, polițiștii Secției Rurale Vama au încercat să oprească o mașină suspectă în care erau mai mulți tineri, în interiorul satului Moldovița. Șoferul nu a respectat semnalele și a accelerat. Oamenii legii au plecat în urmărire, cu semnalele acustice și luminoase în funcțiune. După urmărirea pe drumul județean, fugarii au intrat pe un drum forestier, crezând probabil că mașina net superioară pe drumurile accidentate îi va ajuta. Pe acest drum izolat, polițiștii au tras două focuri de avertisment în aer, iar al treilea spre mașină. Acest al treilea foc a fost fatal pentru tânărul de pe bancheta din spate.
Cel puțin acesta este, pe scurt, firul evenimentelor prezentate în raportul de eveniment al Inspectoratului de Poliție Județean Suceava.
Certitudine - tragere în condiții extrem de dificile
Agentul-șef principal Vasile Grumăzescu, șeful Postului de Poliție Păltinoasa și președintele Sindicatului Național al Agenților de Poliție (SNAP), organizația Suceava, un polițist care are aproape 32 de ani de muncă de teren ca agent de poliție, a explicat de ce este extrem de greu ca în timpul unei urmăriri focul să fie tras exact în cauciucul mașinii.
”Colegul a vrut să tragă în pneuri, așa cum precizează legea, dar distanța, viteza, circulația în regim de urmărire, mai ales pe un drum accidentat, fac imposibilă o tragere 100% precisă”, a explicat Grumăzescu.
Tragerea la ținta precisă a devenit aproape imposibilă în regim de drum forestier cu denivelări.
Un șofer care nu oprește la semnal și la somații este potențial infractor
Polițistul cu aproape 32 de ani de experiență spune că are destui colegi care nu prea au curaj să tragă în cazuri de acest gen, iar o astfel de tragedie ar putea crește rata celor care nu vor face uz de armă.
”Trebuie să ne gândim că la o astfel de urmărire, când cel vizat refuză să oprească, poate fi vorba de orice fel de infractor, de un tâlhar, de un criminal ori de un șofer băut sau drogat, care oricând poate lua vieți nevinovate”, a mai subliniat liderul SNAP Suceava.
În momentul în care nu oprește la semnal și la somații cel de la volan devine deja potențial infractor în accepțiunea legii, prin urmare ar trebui oprit pentru a putea fi verificat.
Vasile Grumăzescu a subliniat că la astfel de tragedii ori la accidente în care au căzut victime polițiști nu s-ar ajunge dacă șoferii ar opri la semnal. Se pare însă că mulți au impresia (în parte reală), că dacă nu opresc la semnal li se va pierde urma.