Lucrările de reabilitare a podului de la Milișăuți nu au mai înaintat la modul concret din a doua parte a lunii septembrie, după cum a atras atenția încă de acum o lună de zile Monitorul de Suceava.
Firma Test Prima nu a mai avut ce lucra pentru că podul mare trebuie închis pentru a putea fi desfăcut și a se monta grinzile care îi vor întări structura, doar că în privința podului provizoriu de care s-a vorbit, din tuburi, s-a așternut o liniște totală.
Între timp, Direcția Regională de Drumuri și Poduri Iași a trebuit să accepte solicitările firmei Test Prima și a emis ordin de sistare oficială a lucrărilor. Ordinul de sistare este valabil deocamdată pentru luna decembrie, însă după toate probabilitățile se va prelungi.
Firma care execută lucrarea a fost ținută practic pe loc mai bine de două luni de zile, iar ordinul de sistare a fost solicitat pentru ca și termenul de execuție a lucrării să poată fi prelungit.
Practic, DRDP Iași nu putea să țină lucrarea deschisă oficial în condițiile în care nu se mai poate lucra din a doua parte a lunii septembrie.
Contactat de Monitorul de Suceava, subprefectul Florin Sinescu a confirmat că este emis ordinul de sistare temporare a lucrărilor în așteptarea unei soluții privind varianta provizorie de circulație. Este vorba de acel pod provizoriu pe care ar trebui să se circule în perioada în care podul mare trebuie închis pentru a fi desfăcut, reparat și întărit apoi cu grinzile deja contractate de firma Test Prima.
- Podul provizoriu și penibilul din jurul acestuia
Dacă vă întrebați cum de s-a ajuns în această situație vă putem spune că o explicație logică, de bun-simț, nu prea există.
În prima fază a proiectului nu s-a prevăzut vreun leu pentru acest pod provizoriu pe ideea că podul mare va fi reparat sub circulație. Planul era ca o jumătate de pod să fie dată jos și modernizată, iar pe cealaltă jumătate să se circule. Această soluție năstrușnică, să-i spunem, nu a putut fi luată în serios de constructor ori de dirigintele de șantier din evidente motive de siguranță a traficului.
Mai recent, în toamna acestui an, s-a anunțat că a fost întocmită documentația prin care Direcția Regională de Drumuri și Poduri Iași a întocmit proiect privind un pod provizoriu, din 80 de tuburi, cu parapet de protecție, în aval de actualul pod. Costurile acestui proiect destul de amplu sunt estimate la 740.000 de lei. Doar că buget pentru această lucrare nu a fost prins în proiectul mare al reabilitării podului de la Milișăuți, iar varianta a rămas în așteptare, să spunem.
Mai nou, cei din conducerea DRDP Iași au transmis factorilor decizionali de la Suceava că se va renunța la varianta acestui pod provizoriu și că DRDP Iași va merge pe varianta de a achiziționa direct tuburi, pe care apoi să le poziționeze în albie. Din nou însă sunt multe necunoscute, o astfel de lucrare având nevoie de norme de siguranță și aviz de la Apele Române.
În fine, s-a transmis și că s-ar putea amenaja doar un pod tehnologic, pentru firma executantă și trafic redus, al localnicilor.
Nici o variantă nu este însă de pus în practică imediat, astfel că s-a ajuns la inevitabila măsură a sistării lucrărilor.
- Încă un an, încă o vară de trafic de coșmar?
Având în vedere că suntem deja în plină iarnă, nu se știe când și cu cine se va pune în practică podul provizoriu și când se va închide podul mare pentru a se putea trece la lucrările majore.
Din momentul în care se va putea închide podul mare, firma Test Prima are nevoie de 6 săptămâni pentru a lucra la consolidarea ”tălpii” podului, înainte de a se putea monta primele grinzi.
Grinzi pe care firma Test Prima le-a contractat deja de multă vreme, dar pe care nu se pune problema să le aducă încă la Milișăuți.
Evident, nimeni nu își permite să aducă degeaba grinzile la baza podului de la Milișăuți, costurile de transport și de montare a acestora cu macaraua fiind foarte mari.
La cum se mișcă lucrurile, și având în vedere că suntem deja în plină iarnă, este greu de spus când se va putea lucra efectiv la podul mare. Unele voci destul de bine informate spun că cel mai devreme în luna martie a anului viitor ar putea să se monteze primele grinzi, într-un scenariu optimist.
Termenul de finalizare a lucrării este mai-iunie 2023, însă acesta nu mai este de actualitate nici măcar la modul oficial, din documente, cât există ordin de sistare a lucrărilor.
Prin urmare, sunt șanse să urmeze o nouă vară, un nou august, cu trafic de coșmar prin Milișăuți.