Firma Autotehnorom și omul de afaceri Ioan Vasile Rîpan au obținut o nouă confirmare a faptului că nu au sesizat injust erorile din proiectul tehnic al Axei rutiere Suceava-Iași. Este vorba de cea mai importantă lucrare de modernizare drumuri județene din Suceava, cea care dă și cele mai mari bătăi de cap și care, prin suspendarea vechiului contract, a lăsat 75 de kilometri de drum în stare proastă și foarte proastă
Pe 26 octombrie, Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a admis în parte acțiunea Autotehnorom și a impus autorității contractante – Consiliul Județean Suceava, să clarifice/modifice documentația de atribuire în privința lucrărilor care nu fac obiectul contractului și în privința modalității de constituire a garanției de bună execuție, în termen de 15 zile de la primirea deciziei”.
În esență, este vorba de două chestiuni foarte importante: lucrări care trebuie făcute și care nu sunt prinse în contract, fiind lăsate cumva în ”coadă de pește”, fapt care Autotehnorom nu îl poate accepta, și clarificarea modalității de constituire a garanției de execuție.
Data de 10 noiembrie privind licitația nu mai este de actualitate
Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a mai stabilit ca autoritatea contractantă, CJ Suceava, să stabilească un nou termen pentru depunerea ofertelor. Asta înseamnă că, din păcate, data de 10 noiembrie pentru demararea licitației nu mai este de actualitate.
Decizia poate fi contestată în instanță, dar este executorie, trebuind a fi pusă în aplicare la 15 zile de la comunicare.
Ioan Vasile Rîpan se arată total surprins de declarațiile lui Gheorghe Flutur privind licitația
Managerul Ioan Vasile Rîpan, administratorul Autotehnorom, a precizat că nu vrea să transforme în război mediatic acest caz, dar a rămas total surprins de declarația de vineri, 28 octombrie, a președintelui Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Flutur care a spus, în ședința de consiliu județean, căofertele pentru reluarea lucrărilor la drumul de pe axa Suceava-Iași vor fi deschise în 10 noiembrie.
Asta la două zile după ce Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a luat decizia care cere CJ Suceava să aducă modificări la contract și să stabilească un nou termen pentru depunerea ofertelor.
Păcat este că se pierde timp privind atribuirea acestui contract atât de important.
O lucrare majoră și cu extrem de multe probleme și puncte sensibile
Lucrarea începută și abandonată este extrem de întinsă și cuprinde DJ 208 limită județ Iași – Budeni - Dolhasca și DJ 208A Suceava – Ipotești – Bosanci – Udești – Liteni - Dolhasca, respectiv DJ 209C Suceava – Frumoasa – Liteni – Stroiești – Costâna - Dărmănești.
Două asocieri mari de firme ar urma să depună oferte pentru a termina lungile porțiuni de drum rămase în șantier de la începutul acestui an.
Una este chiar asocierea care are ca lider constructorul Autotehnorom, firmele care au început lucrarea și ulterior au renunțat la contract, din cauza gravelor erori de proiectare și a creșterii insuportabile a prețurilor la materiale de construcții.
Noul proiect tehnic este în mare cel vechi, astfel că nici 5% din erorile semnalate anterior (care au dus, în mare măsură, la suspendarea lucrărilor) nu au fost îndreptate, a sesizat Autotehnorom.
Asocierea Autotehnorom a identificat detaliat, prin raport de expertiză, 89 de puncte din proiectul tehnic care ar trebui îndreptate, cel puțin din punctul de vedere al constructorului care s-a confruntat direct cu situația din teren.
Consorțiul Autotehnorom și-a motivat rezilierea contractului anterior în special pe baza a doua probleme majore: proiectul tehnic prost, pe alocuri imposibil de pus în practică în teren, și creșterea prețurilor la materiale de construcție, care nu a putut fi acoperită la timp de Consiliul Județean și nici suportată financiar de firme.
De altfel, creșterea prețurilor de pe piața construcțiilor din intervalul 2020-2022 a dus la o majorare a lucrărilor rămase de executat de 62,7 milioane de lei.