În 112 școli din județul Suceava, elevi din ani de studiu diferiți învață în aceeași sală de clasă, în același timp, cu un singur profesor. Orele se țin cu câte două, trei, patru sau chiar cinci generații de elevi la un loc, în colective mixte, pestrițe.
Această metodă de predare se numește învățământ simultan și este o practică întâlnită în multe localități, cele mai multe din mediul rural, ale cărei dezavantaje sunt recunoscute și discutate de ani buni.
Învățământul simultan este un fenomen care ar trebui redus sau chiar anulat, cel puțin așa au promis oficialii de la conducerea Ministerului Educației, însă scăderea numărului de copii a făcut ca acest fenomen să continue.
2.901 elevi suceveni învață „la grămadă” în acest an școlar, fiind cuprinși în 203 clase simultane.
Există o metodologie specifică pentru acest tip de predare, iar clasele simultane sunt înființate din cauza numărului insuficient de copii (natalitate în scădere sau depopulare) pentru a înființa o clasă separată
Învățământ simultan și în zone izolate, și în școli aproape de oraș
Situația cea mai îngrijorătoare este în cazul claselor unde învață cinci generații de copii la un loc, în același timp, cu același profesor. Bobocei de clasă pregătitoare, micuți de 6 ani care abia au intrat în rândul școlarilor, învață laolaltă cu elevi din clasele I, a II-a, a III-a și a IV-a, în bănci alăturate și cu același învățător.
199 de elevi sunt cuprinși în astfel de clase, 14 la număr, în școli cum ar fi Școala Primară “Ion Creangă” Mitocași, Școala Primară Dârmoxa – Broșteni, Școala Primară Bobeica - Izvoarele Sucevei.
În clase cu patru generații care învață simultan sunt 135 de elevi, în școli cum ar fi Școala Primară Cumpărătura - Bosanci, Școala Primară Lipoveni - Mitocu Dragomirnei, Școala Primară Nicani – Zamostea.
Alți 649 de elevi învață în formații de trei clase simultane, la Școala Gimnazială Moișa - Boroaia, Școala Gimnazială „Vornicu Simion Tăutu” Comănești - Frătăuții Noi etc.
Cei mai mulți, 1.506 elevi, sunt încadrați în clase simultane cu două generații (ex. Școala Gimnazială „Vornicu Simion Tăutu” Comănești, Școala Gimnazială „Ion Muceleanu” Fântâna Mare, Școala Gimnazială „Ion Aflorei” Izvoarele Sucevei).
Nu doar elevii din ciclul primar au parte de clase fragmentate și de colegi care nu sunt de-o vârstă cu ei, ci și elevi de gimnaziu, și nu sunt puțini deloc.
Sunt 419 elevi suceveni din 31 de clase gimnaziale, care învață la simultan (ex. Școala Gimnazială “Vornicu Simion Tăutu” Comănești, Școala Gimnazială “Ion Aflorei” Izvoarele Sucevei, Școala Gimnazială Moara Carp – structură a Școlii Gimnaziale Moara Nica)
„Învățământul simultan este o nenorocire”
Astfel, din lipsă de elevi, în multe localități din mediul rural ale județului, învățământul simultan este încă în actualitate.
E o soluție de compromis, iar școlile nu au de ales, pentru că în multe sate numărul de copii înscriși nu este suficient pentru a se forma o clasă pe fiecare nivel.
Potrivit metodologiei, ”în localitățile izolate geografic sau lingvistic ori în localitățile în care efectivele de elevi corespunzătoare unui anumit nivel de clasă din învățământul primar sau gimnazial sunt mai mici decât efectivele minime prevăzute de lege și nu există posibilitatea asigurării transportului școlar se organizează clase în regim simultan”.
Nu cu mult timp în urmă, fostul ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, declara că învățământul simultan „este o nenorocire”, recunoscând că este „o problemă cronică a învățământului românesc”.
„Învățământul simultan trebuie să dispară, o spun cu toată răspunderea”, afirma Sorin Cîmpeanu.
De altfel, această formă de organizare a claselor a fost în atenția oficialilor din minister de ani buni, însă concret, în teren, lucrurile nu s-au schimbat prea mult.