Polițiștii de la Biroul Rutier Suceava au acționat într-un caz care se află în cercetare de mai multă vreme, privind suspiciuni bazate pe un probatoriu destul de clar referitoare la efectuarea de inspecții tehnice periodice în cursul anilor 2019-2020 la vehicule pentru care nu se asigura prezența fizică a acestora în linia de inspecție tehnică. Cel mai grav este că e vorba în general de vehicule grele, de transport marfă, care, rezultă din cercetări, erau departe de România când figurau la inspecție într-o stație ITP de la ieșirea din Salcea spre Dumbrăveni.
Primele percheziții din acest caz au fost efectuate în vara anului 2020, acțiunea concretizându-se marți, 11 octombrie, cu noi percheziții, dar și cu rețineri în arest de această dată.
Patru reținuți 24 de ore, apoi plasați sub control judiciar
În urma perchezițiilor efectuate în cursul zilei de marți, s-a dispus măsura reținerii față de patru bărbați cu vârste cuprinse între 37 și 50 de ani.
Anchetatorii au date din care rezultă că pentru 33 de autoutilitare aparținând de două societăți comerciale având ca obiect de activitate transportul de mărfuri și persoane ITP-urile se făceau fictiv, în timp ce mașinile erau în curse.
Operațiunile erau efectuate la o stație ITP de la Service Motoare Nord Salcea, rezultă din informațiile noastre. Tot la acest service au mai fost percheziții și în august 2020. Și atunci erau date despre numeroase ITP-uri făcute fictiv în special pentru camioane de transport marfă.
Au ajuns în arest pentru 24 de ore Bogdan Flutur, în vârstă de 40 de ani, inspector ITP (cel acuzat că făcea efectiv ITP-urile false), Sergiu Lucan, administrator Euroluc Trans, cu sediul în Stroiești, Mihai Maxim, administrator Service Motoare Nord, plus un angajat al Euroluc, Florin Constantin Matei.
Ieri, după 24 de ore de arest, trei dintre inculpați au fost puși în libertate direct de procurori, sub control judiciar. Aceștia au impuse mai multe obligații și restricții
În cazul primului inculpat, inspectorul ITP care ar fi făcut efectiv inspecțiile fictive, procurorii Parchetului de pe lângă Judecătoria Suceava au formulat propunere de arestare preventivă.
Judecătoria Suceava a respins, ieri, propunerea și a stabilit că și în cazul lui Bogdan Flutur este suficientă măsura controlului judiciar.
Sentința Judecătoriei Suceava poate fi contestată de procurori la Tribunalul Suceava, nefiind așadar definitivă.
Mașini relativ similare, aduse în loc pe banda de inspecție
Cât despre modul de operare, din cercetări rezultă că inspecțiile tehnice periodice erau efectuate fără prezența fizică a autovehiculelor în linia de inspecție, fiind utilizate vehicule ce aveau caracteristici relativ similare (marcă, culoare etc.) pe care erau montate plăcuțe de înmatriculare conforme vehiculelor care trebuiau supuse inspecției.
Această manevră se făcea pentru că toate stațiile de ITP sunt monitorizate video de către Registrul Auto Român (RAR) astfel că trebuia ca o mașină similară să treacă prin inspecție.
Cercetările sunt continuate de către polițiștii rutieri din cadrul Poliției Municipiului Suceava – Biroul Rutier, sub coordonarea Parchetului de pe lângă Judecătoria Suceava, sub aspectul comiterii infracțiunilor de „fals intelectual în formă continuată” (33 acte materiale) și „fals informatic în formă continuată”, (33 acte materiale) (aceste acuzații îl privesc pe inspectorul ITP) și respectiv „complicitate la fals intelectual în formă continuată” (33 acte materiale) și „complicitate la fals informatic în formă continuată” (33 acte materiale), pentru cei care ar fi solicitat aceste operațiuni și ar fi beneficiat de ele.
Un fost șofer angajat a venit cu date concrete privind cum să făceau ITP-uri de la distanță
În august 2020 se anunța, tot printr-un comunicat de presă, că se fac cercetări într-un dosar în care sunt date despre faptul că tiruri care efectuează transport internațional circulau cu inspecția tehnică periodică (ITP) în fals, fără ca mașinile să fie măcar prezente în țară.
Atunci, de la Service Motoare Nord și de la alte firme au fost ridicate documente și înscrisuri care au stat la baza continuării anchetei.
Totul a plecat de la sesizarea unui fost angajat al firmei Euroluc Trans Stroiești, publicată de colegii de la Bună Ziua Iași.
Ionuț Tiron a lucrat la firma din Stroiești, de unde a plecat cu scandal, acuzând că a lucrat ore suplimentare și nu a primit toți banii la care avea dreptul.
Sesizarea acestuia a atras atenția însă în mod deosebit cu privire la ITP-uri:
“Am văzut cum se fac ITP-urile. Camioanele sunt ani de zile pe ruta Olanda – Belgia, nu intră deloc în țară, dar se eliberează ITP-ul la același service din Suceava. Documentul ITP pentru camionul meu e făcut pe 3 iunie în Suceava, dar pe tahograf și documentele mașinii se vede clar că eram în Olanda la data și ora respective. Ei nu înțeleg gravitatea situației”, a declarat ieșeanul Ionuț Tiron pentru BZI.ro.
Practic, documentele au indicat clar că ITP-ul nu avea cum să fie făcut legal în acea zi, iar de asta s-au sesizat și polițiștii de la Biroul Rutier al Poliției municipiului Suceava. Aceștia au început să adune probatoriu, ancheta fiind și acum în faza de urmărire penală.
Ce patru suspecți reținuți pentru 24 de ore se bucură de prezumția de nevinovăție, până la o sentință definitivă a judecătorilor.