Aspectul dezolant din Gara Ițcani, cu lucrări de reabilitare începute și apoi abandonate, cu clădirea monument istoric închisă de ani de zile, este întregit mai nou și de faptul că nu mai există casă de bilete.
Deși prin gară mai trec zilnic zeci de trenuri, existând inclusiv plecare spre București, și multe spre Bacău, Iași, Pașcani, Putna sau Cacica, conducerea Regionalei de Călători a decis să închidă definitiv casa de bilete.
În cazul unor trenuri Regio (cele spre Iași de exemplu) sunt zile când din Gara Ițcani pleacă și zeci de călători. E drept, în cazul altor trenuri, din Ițcani pleacă călători cât să-i numeri pe degete.
Calculul economic a dus la concluzia că raportat la numărul de bilete vândute nu se justifică menținerea deschisă a casei de bilete, care avea personal, dar și costuri cu încălzirea, sistem de alarmă etc.
Decizia este fără îndoială una tristă și care arată cât de jos a ajuns această gară, practic fostă gară, acum putând fi catalogată mai mult ca o haltă.
Digitalizarea ar trebui să nu afecteze prea mult călătorii obișnuiți cu casa de bilete
Călătorii au primit în general prost decizia de închidere a casei de bilete, însă cei de la CFR Călători spun că au făcut eforturi pentru ca publicul călător să nu fie afectat. Personalul de pe trenuri a primit, în majoritate, tablete electronice care permit emiterea imediată de bilete, inclusiv a celor din categoriile cu reduceri sau gratuități. Personalul de pe trenuri a fost instruit să emită bilete la prețul de casă pentru toți călătorii care urcă din Ițcani, chiar și pentru cei care merg pe distanțe mai lungi.
De asemenea, sistemul de vânzare online prin intermediul site-ului sau aplicației CFR Călători a fost extins și la o parte din trenurile Regio și va fi extins probabil în curând la toate. Toți călătorii care cumpără bilete online beneficiază de o reducere cu 5% a tarifului de transport.
Tendința firească este așadar de digitalizare și, în timp, casele de bilete ar urma să rămână doar în gările mari. În cazul Gării Ițcani însă, acest pas a venit mult mai repede.
Gara Ițcani, un loc în care poți resimți ușor un sentiment de gol în stomac
Demarate în urmă cu mai bine de șase ani, lucrările de modernizare și apoi restaurare a Gării Ițcani au fost abandonate în 2019. Între timp, clădirea s-a degradat în continuare și totul arată de parcă această clădire nu are nici un stăpân. O revedere după câțiva ani a gării, cel puțin pentru cei care au prins și perioada bună a acesteia, nu are cum să nu lase un gol în stomac
Singurul aspect pozitiv este că s-a schimbat în mare tâmplăria exterioară, s-a finisat fațada principală și, cel mai important, a fost pus acoperiș nou, pentru ca degradarea să nu mai continue la fel de accelerat ca atunci când prin acoperiș erau infiltrații.
Gara din Iţcani a fost inaugurată în 1871, în perioada stăpânirii austro-ungare. Ultimele reparaţii capitale la această clădire, clasificată ca monument istoric, au fost efectuate în anii 1974-1975. De atunci s-au mai făcut, sporadic, doar cârpeli. Despre lucrările făcute până în 2019 nu se poate spune că au fost cârpeli, având o utilitate importantă, însă reprezintă puțin față de cât ar fi necesar pentru ca această clădire emblemă să arate decent și să fie exploatată cumva, pe partea de trafic de călători, poate turistic sau muzeal. Aceste idei sunt la acest moment doar visuri ale unor entuziaști, fără un orizont de timp pentru îndeplinire.