Sucevenii care tranzitează des zona Milișăuți, pe drumul Suceava - Rădăuți, au observat de câteva zile că pe șantierul deschis pentru repararea podului nu mai este nici o mișcare. Atât constructorul, cât și administratorul de drum dau asigurări însă că nu este vorba de oprirea lucrărilor. În urma corespondenței oficiale dintre firma Test Prima și Compania de Drumuri Naționale, aceasta din urmă a transmis că este de acord cu oprirea circulației complete pe pod din data de 20 octombrie.
Test Prima așteaptă oprirea circulației pentru a trece la desfacerea podului
Corneliu Moroșan, directorul tehnic al Test Prima, a explicat că pe șantier au fost finalizate toate lucrările care se puteau face până acum, adică până la oprirea circulației. Cum oprirea circulației ar urma să aibă loc pe 20 octombrie, pe șantier vor fi așadar încă trei săptămâni de pauză forțată.
Din punctul de vedere al celor de la Test Prima, circulația trebuia oprită mai repede, pentru a nu se pierde câteva săptămâni importante. În plus, constructorul a avertizat că starea de degradare a podului este accentuată și există un real pericol pentru siguranța traficului greu, prin urmare a cerut oprirea circulației cât mai repede.
După cum se observă și în teren, bucăți din pod cad la propriu în câtva zone, iar la capete au avut și au loc surpări importante din structură. Cum podul va fi desfăcut pentru lucrări majore, nu s-a pus problema de reparații punctuale, care oricum nu erau deloc mărunte.
Ce va urma după închiderea podului
Inițial, Ovidiu Laicu, directorul Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Iași, a declarat în urmă cu ceva timp pentru Monitorul de Suceava că nu va aproba închiderea circulației decât atunci când firma va prezenta garanții scrise că are contractate grinzile care vor consolida podul. Acel contract a fost între timp prezentat, iar grinzile ar putea fi la Milișăuți în prima săptămână a lunii noiembrie.
Corneliu Moroșan de la Test Prima a avertizat însă că până la montarea noilor grinzi este nevoie de aproximativ o lună și jumătate de lucrări care vor consta în desfacerea podului, consolidarea picioarelor de pod (care vor fi îngroșate cu 15 centimetri) și alte lucrări anterioare etapei de montare a noilor grinzi, care sunt evident obligatorii.
Podul va fi închis în cel mai fericit caz timp de 6 luni
În primă fază, avizul celor de la „Drumuri Naționale” privind închiderea podului pentru lucrările de reparații este valabil pentru 60 de zile, însă experții în drumuri spun că, în mod realist, având în vedere că vine și sezonul rece, pentru lucrările care sunt de făcut este nevoie ca circulația să fie închisă complet între 6 și 8 luni de zile.
Așadar, undeva până spre vara anului viitor, când este și termenul stabilit pentru finalizarea lucrării.
Circulația va fi deviată pe rute alternative, care există, dar care vor însemna evident timp și bani pierduți. Este posibil ca această întârziere a datei de la care se va închide circulația pe pod să aibă legătură și cu valorile de trafic mari din august și septembrie și cu perioada de recoltare de pe ogoarele din zonă.
Pentru localnici, s-a vorbit despre amenajarea unui pod provizoriu, din pontoane, însă se pare că varianta nu mai este de actualitate.
Pentru începerea lucrărilor de desfacere a podului este așteptat și un aviz de la ”Apele Române”.
Situația rămâne așadar cu destul de multe necunoscute, iar circulația de la Suceava spre Rădăuți rămâne o mare problemă.
Un pod din 1962, în parte rămas același
Podul de la Milişăuţi de pe DN 2H Suceava-Rădăuți a suportat o serie de reparaţii în anul 2018, când, în urma căderilor masive de precipitaţii, una dintre pile s-a deplasat, necesitând detonarea şi reconstrucţia totală a deschiderilor 6 şi 7 (ultimele, pe sensul de mers dinspre Suceava spre Milişăuţi).
În februarie 2020, trotuarul de pe pod s-a surpat cu tot cu balustradă, pe o porţiune de 27 de metri, ajungând în albia râului Suceava.
Din februarie 2020, așadar de mai bine de doi ani și jumătate, pe podul de la Milișăuți se circulă alternativ, cu semafoare.
Podul de la Milişăuţi a fost construit în anul 1962, are lungimea totală de 206,20 m, fiind prevăzut cu şapte deschideri, o lăţime a părţii carosabile de 6,30 m şi două trotuare pietonale.
Practic, cu excepția zonei reconstruite în 2018, restul podului este din 1962.
Contractul de reparația capitală a drumului este derulat de asocierea SC TEST PRIMA SRL - SC BENY ALEX SRL (lider) și SC Antrepriza de Construcții Drumuri și Autostrăzi SRL și prevede lucrări de reparații și consolidare la nivelul infrastructurii și suprastructurii podului, lucrări hidrotehnice și de siguranța circulației, marcaje rutiere și lucrări de mediu. Termenul de execuție al lucrării este de 14 luni. Conform contractului, podul ar trebui să fie consolidat complet și redat circulației în condiții optime în luna iunie a anului viitor.
Așadar, chiar și dacă termenul de finalizare a lucrărilor va fi respectat, vorbim de mai bine de trei ani de zile de trafic restricționat sau oprit pentru repararea unui pod de pe un drum național.